Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Exploratieve studie naar een benoemtest die rekening houdt met visuele inputstoornissen bij personen met afasie

KU Leuven
2024
Klara
Spooren
  • Jana
    Sevenants
Genomineerde shortlist Eosprijs
Ontwikkeling van een nieuwe benoemtest om personen die een beroerte hebben doorgemaakt maximaal te ondersteunen. Binnen deze test wordt woordvinding getest aan de hand van auditieve input in plaats van de klassieke visuele input. Dit blijkt uit ons onderzoek een gepast alternatief om personen met visuele inputstoornissen optimaal te ondersteunen.
Deze test wordt binnenkort gepubliceerd om patiënten in praktijk te kunnen helpen.
Meer lezen

The challenges of making educational video games accessible. A case study on the video game Immune patrol

Universiteit Antwerpen
2023
Rani
De Vadder
Een analyse van de toegankelijkheid van de educatieve videogame Immune Patrol, ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie. De game heeft als doel kinderen van tien tot twaalf jaar meer te leren over ziektes, het immuunsysteem en vaccinaties. Deze studie bespreekt het belang van (media)toegankelijkheid, focussend op (educatieve) videogames, en toegankelijkheidsrichtlijnen die gevolgd kunnen worden bij het ontwikkelen van games.
Meer lezen

Gene insertion and excision: a step towards the reversible immortalisation of human corneal endothelial cells

Universiteit Antwerpen
2020
Wout
Arras
Bepaling van de fundamentele aspecten die nodig zijn voor de reversibele immortalisatie van humane corneale endotheelcellen met de focus op gen introductie.
Meer lezen

Succescriteria voor een vlotte opstart van G-atletiek

Arteveldehogeschool Gent
2020
Elgin
Gillebert
  • Joaquim
    Fatoïchan De Meester
In deze scriptie onderzoeken we wat de succescriteria zijn voor een vlotte opstart van een G-werking in een sportclub. Daarnaast toetsen we de geselecteerde succescriteria in de praktijk door zelf onze G-werking op te stellen. Ten slotte stelden we ook een event bundel op voor het organiseren van een introductiedag.
Meer lezen

(ge)zicht

HOGENT
2020
Evie Ellen
Lippens
Op welke manier komen beelden tot stand bij een eerste ontmoeting met blinden? En welke rol speelt mijn angst om blind te worden tijdens deze reis? Wat als het visueel waarnemen wegvalt en het enige houvast mijn mentale foto’s blijken te zijn? Hoe kijken mensen met een visuele beperking naar mij en hoe vormen zij zich een beeld?
Meer lezen

Studie rond toegankelijkheid van mobiele applicaties voor personen met een beperking a.d.h.v. een proof-of-concept

HOGENT
2020
Jonas
Baert
Deze studie zocht a.d.h.v. een proof-of-concept van een niet-toegankelijke én een toegankelijke applicatie uit wat toegankelijkheid van applicaties inhoudt voor personen met CVI en/of een verminderde functie van de hand. 19 testpersonen hebben de beide applicaties getest tijdens een interview.
Meer lezen

Ongezien?: moeders en vaders met een visuele beperking - Een kwalitatief onderzoek naar hoe ouders met een visuele beperking ouderschap beleven

Universiteit Gent
2019
Jentel
Van Havermaet
Om in beeld te brengen hoe moeders en vaders met een visuele beperking hun ouderschap beleven, werden de verhalen van dertien ouders gebundeld. Zes moeders en zeven vaders met een visuele beperking uit tien gezinnen vertellen hoe zij hun ouderschap ervaren.
Meer lezen

Ervaringen met blindengeleidehonden in beeld, met de focus op het welbevinden van personen met een visuele beperking.

Hogeschool West-Vlaanderen
2019
Elise
Casselman
Blindengeleidehonden zijn de dag van vandaag geen vreemd zicht meer. Veel mensen hebben bewondering voor deze harde werkers, maar toch blijkt er nog veel onbekendheid te zijn, wat ook tijdens de interviews frequent naar voren kwam.
Dit onderzoek doelt erop in beeld te brengen wat de komst van een blindengeleidehond teweegbrengt op vlak van welbevinden bij mensen met een visuele beperking, dit met als doel een realistisch beeld te scheppen zodat ‘lotgenoten’ een weloverwogen keuze kunnen maken.
Meer lezen

Doeboek voor slechtziende kleuters

AP Hogeschool Antwerpen
2018
Yana
Dooms
Mijn scriptie bevat verschillende interviews met mensen die kennis hebben van het onderwerp (slechtziendheid en/of kleuters), verslagen van gesprekken en observaties, de resultaten van de uitgedeelde enquête, het ontwerpproces enzovoort.
Meer lezen

Development and processing of new biodegradable (bio)polymers for ocular applications

Universiteit Gent
2018
Jasper
Delaey
In deze thesis is een membraan ontwikkeld om bepaalde oogaandoeningen waarbij de endotheellaag van het hoornvlies beschadigd is geraakt te genezen en zo het tekort aan hoornvlies donoren weg te werken.
Meer lezen

Inclusief hoger onderwijs. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

KU Leuven
2018
Stéphanie
Vanderheeren
Het aantal studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs stijgt jaar na jaar. Toch blijkt een kloof te bestaan tussen studenten met en zonder functiebeperking. We bevroegen studenten met een functiebeperking over de drempels en succesfactoren die zij ervaren in het hoger onderwijs aan de hand van de Arts-based methodiek Photovoice.
Meer lezen

Wiskunde toegankelijk maken voor blinde leerlingen uit de 2de graad ASO

Odisee Hogeschool
2016
Aziza
Miled
Aangezien leerlingen met een visuele beperking meer tijd nodig hebben om de leerstof wiskunde te verwerken en in te oefenen, heb ik besloten om didactisch materiaal te onterwerpen voor blinde en slechtziende leerlingen in het vierde jaar ASO.
Meer lezen

Het visuele voorbij! Toegankelijkheid van theater voor personen met een visuele beperking.

Universiteit Gent
2015
Lennerd
Carrein
Het visuele voorbij!Op 23 april 2013 trok ik naar De Muntschouwburg voor de voorstelling Péléas en Melisande van Claude Debussy. Gebeten door de theatermicrobe keek ik reeds enkele maanden uit naar deze opvoering. Van de voorstelling zijn me enkel wat vage schimmen, nietszeggende details en holle woorden bij gebleven.  Helaas! Wat een topavond moest zijn, kreeg een zure nasmaak.De regisseur, acteurs of decorbouwers betreft hier geen schuld aan de negatieve theaterervaring. Wel de visuele beperking die ik – de auteur van de scriptie & fervent theaterbezoeker - heb.
Meer lezen

Speeltuin voor allen: een theoretische benadering van hoe een speeltuin toegankelijk kan ingericht worden

Hogeschool VIVES
2015
Delphine
Ornelis
Een speeltuin voor iedereenOp daguitstap met een inclusieve jeugdbeweging, zowel voor kinderen met een beperking als voor kinderen zonder beperking, wil de leiding graag met de kinderen even in een speeltuin spelen. De meeste kinderen vinden al snel hun weg in de speeltuin maar enkele kinderen blijven staan.
Meer lezen

Blind vertrouwen in de toekomst

Hogeschool VIVES
2013
Joke
Soetaert
“Zou u niet beter uw foetus laten aborteren?” en “Is het wel gezond voor een baby om een blinde moeder te hebben?”, deze opmerkingen kregen twee blinde zwangere vrouwen voorgeschoteld van een wildvreemde op straat.Ook heel wat zorgverleners staan negatief tegenover moeders met een beperking.
Meer lezen

Implementatie van een data- en informatiesysteem

Hogeschool VIVES
2012
Sven
Buyse
Innovatief informatiesysteem helpt werking zorgcentrum te verbeterenEen begeleidingscentrum met hopen ervaring en kennis in zijn sector, de sociale zorgsector, moet tegenwoordig ook over de nodige technische informatie beschikken om zijn centrum uit te baten en aan alle noden van de cliënten te voldoen.
Meer lezen

Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort. Een narratief onderzoek over de techniek echolokalisatie van personen met een visuele bep

Universiteit Gent
2012
Sophie
Goethals
The real batmanIedereen kent de fictieve superheld ‘Batman’, maar heb je er ook bij stilgestaan of het mogelijk is om een echte ‘batman’ te zijn? Om te kunnen horen zoals vleermuizen en je te oriënteren op basis wat je hoort? Misschien ben jij hier wel toe in staat:Sluit je ogen en maak klikgeluiden met je tong of neurie terwijl je je hand voor je gezicht houdt.Beweeg nu je hand dichter naar je mond toe en dan verder van je mond weg. Breng je hand links naar je gezicht en dan eens rechts, terwijl je steeds geluiden blijft maken op eenzelfde toon.
Meer lezen

Another Perspective on the Built Environment: Confronting Architects' View with the Experience of Persons with Disabilities

KU Leuven
2011
Caroline
Van Doren
Een ander perspectief op de gebouwde ruimteStel je het maar eens voor dat je leven plots helemaal verandert.  Een auto-ongeval op weg naar het werk waardoor je been verlamd raakt, te luide muziek op een gezellig feestje dat je trommelvlies beschadigt, een oogontsteking waarbij je nietsvermoedend blind wordt, een spierziekte die je plotseling treft,..   Niet enkel door een ongelukkig toeval kan je  te maken krijgen met een handicap.  Met de vergrijzende maatschappij in gedachte, worden we steeds meer en meer geconfronteerd met beperkingen van het menselijk lichaam.In plaats van deze beperkingen
Meer lezen