Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Het land van belofte en beton: 50 jaar het Erasmushuis in Leuven. Utopische idealen in de vormgeving van het gebouw 1965 -1980

KU Leuven
2024
Anna
Derwael
Het Erasmushuis, gebouwd tussen 1972 en 1975 en ook wel eens 'het Kremlin' of 'de bunker' genoemd, steekt met zijn strakke, betonnen uitzicht af tegen de middeleeuwse en negentiende-eeuwse gebouwen in Leuven. De keuze, destijds, voor de brutalistische architectuurstijl was geen toeval; er zat een doordachte visie achter. Het ontwerp, de inrichting en het gebruik van het gebouw in de jaren 1960 en 1970 gingen samen met academische doelen van de Nederlandstalige Leuvense universiteit, verweven met idealen van andere partijen zoals het architectenbureau en de stad.
Meer lezen

Het effect van Midwifery Led Care op preterme arbeid/bevalling en op de mentale gezondheid in de postnatale periode.

Erasmushogeschool Brussel
2024
Helene
Van Ghendt
  • Britta
    Symior
Deze bachelorproef onderzoekt de invloed van Midwifery Led Care (MLC) op
vroeggeboorten en mentale gezondheidsproblemen, zoals postpartumdepressie, die beide aanzienlijke langetermijneffecten kunnen hebben op het leven van betrokkenen en de moeder-kindbinding.
Meer lezen

De meerwaarde van rooming-in op een acute psychiatrische afdeling

Erasmushogeschool Brussel
2024
Valérie
Demol
Deze scriptie gaat over het onderzoek naar de meerwaarde van het concept rooming-in op een acute, psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis voor zowel de patiënt, dienst context als de hulpverleners.
Meer lezen

Ouderbetrokkenheid bij het revalidatie- en onderwijstraject van kinderen binnen de ambulante kinderrevalidatie en ziekenhuisschool.

Erasmushogeschool Brussel
2024
Koen
Bellemans
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Gezinsgerichte zorg en het beschouwen van ouders als gelijkwaardige partner zijn belangrijke pijlers binnen het revalidatieproces en het onderwijs. Deze eindopdracht onderzoekt hoe ouders betrokken worden bij het proces van doelbepaling en welke factoren bijdragen/verhinderen dat ouders doelstellingen en hulpvragen verwoorden. Er wordt nagegaan of de implementatie van een ICF core set een ondersteunend element kan zijn in het proces van formuleren van hulpvragen en doelstellingen door ouders.
Meer lezen

DO ATTITUDES TOWARDS, AND KNOWLEDGE OF THE EUROPEAN UNION CHANGE AFTER PARTICIPATION IN THE ERASMUS+ PROGRAM?

Universiteit Gent
2023
Alexander
Spriet
De attitudes en kennis van Vlaamse Erasmusstudenten over de Europese Unie.
Meer lezen

CampusXplore Alive: een nieuwe manier om te ontspannen en te genieten op de campus

Erasmushogeschool Brussel
2023
Yassin
Benhaddou
Mijn scriptie gaat over de toepassing van augmented reality (AR) op de campus. Ik heb een AR-app ontwikkeld genaamd CampusXplore Alive, die studenten en docenten een nieuwe manier biedt om de campus te ervaren. De app biedt een verscheidenheid aan functies, waaronder:

Spellen en activiteiten: Studenten kunnen deelnemen aan een verscheidenheid aan spellen en activiteiten, zoals een virtuele speurtocht, een escape room en een 3D-tour door de campus.
Informatie: Studenten kunnen informatie over de campus vinden, zoals de geschiedenis, de gebouwen en de evenementen.
Sociale connectie: Studenten kunnen met elkaar communiceren en samenwerken via de app.
Ik heb de app getest met studenten en docenten van de Erasmushogeschool Brussel. De reacties waren zeer positief. Studenten en docenten vonden de app leuk, interactief en informatief.

In mijn scriptie bespreek ik de volgende onderwerpen:

De basisprincipes van augmented reality
De toepassing van augmented reality op de campus
De ontwikkeling van CampusXplore Alive
De resultaten van de gebruikerstest
Ik concludeer dat augmented reality een veelbelovende technologie is voor de campus. AR kan worden gebruikt om de campuservaring te verbeteren door studenten en docenten een nieuwe manier te bieden om te leren, te spelen en te connecten.

Meer lezen

Tussen Twee Werelden

KU Leuven
2023
Kaj
Zwerver
In Tussen Twee Werelden wordt de toeschouwer meegenomen in iets wat het midden houdt tussen decor, maquette en installatie voor het relaas van een wandeling door een wereld, die verdacht veel lijkt op onze realiteit; ergens tussen Turijn en Nus. Met AI (Artificiële intelligentie) als metgezel, co-auteur, medelerende, gids, klankbord... wordt op deze reis - in een gedeelde fascinatie voor leegstaande en vervallen bouwwerken - het potentieel voor een toekomstige gedeelde ontwerppraktijk en de impact op de positie als interieurarchitect verkend.
Meer lezen

Kinderen achter tralies

Erasmushogeschool Brussel
2023
Margot
Devloo
Genomineerde longlist Scriptieprijs
Deze bachelorproef werd gemaakt met als doel het behalen van de bachelor Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel. Toen ik hoorde dat er tien kinderen in de gevangenis wonen in Vlaanderen, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Zoals het een goede journalist betaamt, wilde ik alles te weten komen over gedetineerde moeders en ging ik op pad.
Meer lezen

Short Forms Beyond Borders: SWOT-analyse van een kortverhalendatabank voor meer literatuur in de lessen Frans

KU Leuven
2023
Aurélie
Slegers
Deze scriptie beschrijft de SWOT-analyse van een kortverhalendatabank van het project Short Forms Beyond Borders van Erasmus+ en KU Leuven. De criteria van de SWOT-analyse worden opgesteld aan de hand van een grondige studie van de vakliteratuur inzake leesbevorderend literatuuronderwijs, de eindtermen literatuur, de aanwezigheid van literatuur in (digitale) leermiddelen en methodes en de visie van de onderwijspraktijk op literatuuronderwijs en de databank in se.
Meer lezen

Met friluftsliv zit het welbevinden van jonge kinderen in de lift!

Arteveldehogeschool Gent
2023
Anaïs
Van Hoyweghen
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Welbevinden is een gekend begrip in het Vlaamse kleuteronderwijs. In het Noorse kleuteronderwijs is outdoor education dan weer een gekend begrip. Wat is het resultaat als we beide begrippen combineren?
Deze bachelorproef gaat over hoe we de Noorse outdoor education in ons Vlaamse onderwijs kunnen inzetten om ervoor te zorgen dat kleuters een hoger welbevinden hebben.
Meer lezen

DESIGN AND DEVELOPMENT OF AN AUTOMATED TEST BENCH FOR SONAR ELECTRONICS

VIVES Hogeschool
2022
Ilias
Vynckier
  • María
    Luján
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Dit proefschrift beoogt een eerste benadering te zijn voor de ontwikkeling van een testbank die in staat is om automatische tests op een elektronische kaart uit te voeren en de resultaten aan de gebruiker te rapporteren.
De belangrijkste doelstellingen van dit proefschrift zijn het evalueren van de haalbaarheid van het idee en het testen van het concept ervan. Daartoe werden een PC-applicatie en de software voor een microcontroller ontworpen en ontwikkeld, evenals de communicatie tussen beide met behulp van een aangepast protocol.
Meer lezen

'Reading Brussels': hét boekenevent voor Europese jongeren

Erasmushogeschool Brussel
2022
Nikita
Goossens
Wat trekt Europese jongeren aan op vlak van cultuur en hoe kan dit in het kader van culturele hoofdstad 2030 op een innovatieve manier geïmplementeerd worden in Brussel om er een duurzame meerwaarde van te maken voor de stad? Er bleek ruimte te zijn voor een routegebonden boekenevenement, dat ik uitwerkte als toeristisch-recreatief product.
Meer lezen

Met de hand op het hart, zo leer je reanimeren!

Hogeschool PXL
2022
Leen
Luts
Reanimeren in het onderwijs is een thema dat de laatste jaren meer en meer aan bod komt. Leerkrachten vinden het echter moeilijk om reanimatielessen te geven aan hun leerlingen. In dit Actie-Onderzoek is een basisles rond reanimatie ontworpen van waaruit leerkrachten kunnen vertrekken.
Meer lezen

Effect van de epidurale anesthesie op borstvoeding

Erasmushogeschool Brussel
2022
Nisrine
Amrani
Effect van de epidurale anesthesie op borstvoeding na een vaginale bevalling
Auteur: Amrani Nisrine
Interne promotor: Vermeulen Joeri
Externe promotor: Debonnet Serena
Introductie:
Het doel van deze bachelor proef is om na te gaan welk effect de epidurale anesthesie heeft
op de start van de borstvoeding na een vaginale bevalling. Het praktijkdeel richt zich op wat
de ervaringen zijn van zorgverleners die dagdagelijks met de materniteit in aanraking komen.
Methode:
Om dit literatuuronderzoek uit te voeren werd beroep gedaan op Pubmed en EhBIB Search.
De artikels werden op basis van abstractie en “levels van evidence” gekozen. Voor het
praktijkdeel werden er zes interviews afgenomen bij zorgverleners.
Resultaten:
Door de epidurale anesthesie te gebruiken als interventie op de baringspijn, zien we dat dit
een effect heeft op het opstarten van de borstvoeding. Eveneens gaat de epidurale anesthesie
ook de Fergussonreflex negatief beïnvloeden. De epidurale anesthesie in combinatie met
synthetische oxytocine gaat ook het gedrag van de pasgeborene beïnvloeden.
Discussie/besluit:
Om het effect van de epidurale anesthesie beter te begrijpen zouden er meer studies moeten
plaatsvinden. Ook is het niet altijd duidelijk of de gevolgen plaatsvinden omwille van de
epidurale anesthesie of door de synthetische oxytocine, die tegelijkertijd aanwezig is.
Sommige artikels spreken elkaar tegen of geven tegenstrijdige informatie.
Er wordt evenwel geconstateerd dat de epidurale anesthesie een effect zou hebben op de
start van de borstvoeding.
Meer lezen

Evaluatie van het Vlaams Woninghuurdecreet: studentenhuur

Universiteit Gent
2022
Lore
Tans
Evaluatie van het Vlaams Woninghuurdecreet dat inwerking trad op 1 januari 2019. Deze scriptie gaat meer specifiek over alle regels omtrent studentenhuur en toont de praktijk aan de hand van cases vanuit de vzw Op Krot.
Meer lezen

The interface question of Science Diplomacy: How do science and diplomacy interact? A case study into the internationalization of Flemish, academic research

Universiteit Antwerpen
2021
Philippe
Van Gerwen
Analyse van de internationalisatie van het academische onderzoek aan de Vlaamse universiteiten. Analyse vanuit het Science Diplomacy/wetenschapsdiplomatie domein.
Meer lezen

The impact of a high energy laser weapon on a ceramic thermal protection system

Andere
2021
Jesse
Bressers
Is het mogelijk om laserwapens te integreren in de gelederen van Defensie om ons te beschermen tegen hypersonische vliegtuigen en intercontinentale ballistische raketten.
Meer lezen

Van de wereldtop naar de achterste bank: Een vergelijkend onderzoek naar de leesvaardigheid en het leesonderwijs in Vlaanderen en Denemarken

LUCA School of Arts
2020
Jade
Decoster
De leesvaardigheid in Vlaanderen daalt. Hoe kunnen we verbeteren? Hiervoor kijken we naar het Deense onderwijs.
Meer lezen

Sprekende gevels: over linguïstiek als strategie voor het begrijpen en ontwerpen van hybride architectuur.

Universiteit Gent
2020
Ken
Standaert
  • Hong Wan
    Chan
  • Joris F.
    Kerremans
Deze masterproef nam de lezer mee op een reis aan veelheid. Deze masterproef leert dat architectuur meer is dan een heldere lijn van a naar b, van concept naar ontwerp, van schetsboek naar gebouw. De natuurlijke vorm van architectuur is nu eenmaal absoluut ‘relatief’, en men moet blijven streven naar originele manieren in het omgaan met, het ontwerpen van, en het denken over architectuur.
Meer lezen

Moedermelk in een correlatie tot necrotiserende enterocolitis: toeval of wetenschap?

Erasmushogeschool Brussel
2020
Lien
Heyvaert
In deze scriptie wordt de impact van moedermelk, donormoedermelk en kunstvoeding op necrotiserende enterocolitis bij prematuren bestudeerd.
Meer lezen

Pan-Europese Picknick

Erasmushogeschool Brussel
2020
Iliana
Jeurissen
  • Janis
    Wellens
  • Arno
    Janssens
  • Iliana
    Jeurissen
In onze bachelorproef wordt heel het proces neergeschreven over de ontwikkeling van een innovatief, duurzaam, toeristisch-recreatief product. We leggen uit hoe we aan het concept kwamen van onze Pan-Europese Picknick en waaruit dit project allemaal bestaat. Er worden reeds drie theoretische pilootprojecten voorgesteld van dit product.
Meer lezen

BUas Buzz!

Erasmushogeschool Brussel
2020
Binette
Seck
  • Lotte
    Reyskens
De centrale vraag die ons door dit proces heeft genomen is : "Hoe kan je de connectie tussen internationale en nationale studenten versterken op een duurzame manier, doormiddel van een innovatief en technologisch concept? ". BUas Buzz is een applicatie van studenten voor studenten. Die op verschillende domeinen actief is, en waar studenten anno 2020 geïnteresseerd tot zijn. Let's swipe!
Meer lezen

Zelfsturende Excursie doorheen het Sint-Donatuspark, Outdoor Education in Vlaanderen

Thomas More Hogeschool
2020
Christof
Van Gheluwe
Outdoor Education is een populaire onderwijsvorm in de Scandinavische landen die vele voordelen biedt voor de maatschappij. Deze bachelorproef onderzoekt het begrip Outdoor Education en maakt een vergelijking tussen Zweden en Vlaanderen. Verder wordt er onderzocht of het mogelijk is om Outdoor Education toe te passen in Vlaanderen en hoe deze toepassing er zou uitzien.
Meer lezen

De jobtevredenheid van de vroedvrouw - De jobtevredenheid van de vroedvrouw werkzaam in het midwifery led care zorgmodel versus het medisch zorgmodel.

Arteveldehogeschool Gent
2019
Noa
Mottard
Hoe tevreden is de vroedvrouw over haar werk? Welke elementen spelen hierbij een rol? Heeft het zorgmodel waarin ze werkt een invloed op haar jobtevredenheid? Het medische zorgmodel wordt vergeleken met het midwifery led care zorgmodel.
Meer lezen

Grexit voor Brexit

Erasmushogeschool Brussel
2019
Emilie
Légère
Bachelor Journalistiek - Erasmushogeschool Brussel.
Als afstudeerproject schreef ik een achtergrondartikel over Grexit, Groenlands vertrek uit de EU (toen nog de Europese Economische Gemeenschap) in 1985.
In de scriptie zelf wordt mijn journalistieke proces geanalyseerd en uit de doeken gedaan.
Meer lezen

Mon cher Maître. De leerlingen van François-Joseph Navez (1787-1869) op Italiëreis

KU Leuven
2019
Fien
Messens
In dit onderzoek werd aan de hand van overgeleverde correspondentie onderzocht hoe negen Brusselse schildersleerlingen uit het atelier van de Belgische neoclassicistische kunstschilder François-Joseph Navez (1787 - 1869) zich een weg door Italië baanden om zich aan het oeuvre van hun voorgangers te laven en zo hun eigen carrière van de grond te krijgen.
Meer lezen

Het FODMAP-arm dieet bij volwassenen met spastisch colon. Bestaat er een risico op voedingstekorten tijdens de eliminatiefase van het dieet?

Erasmushogeschool Brussel
2019
Hilde
De Schuyteneer
Er werd onderzocht of volwassen patiënten met spastisch colon een risico lopen op voedingstekorten tijdens de eliminatiefase van het FODMAP-arm dieet. Het FODMAP-arm dieet blijkt een veilige behandeling te zijn bij deze patiënten. Het dieet heeft geen negatieve impact op hun gezondheid.
Meer lezen

Genderneutraal opvoeden in opmars: waarom wekt genderneutraal opvoeden weerstand op?

Hogeschool PXL
2019
Giulia
Latinne
In deze scriptie wordt onderzocht waarom de genderneutrale opvoeding weerstand opwekt in onze samenleving. De voornaamste reden is omdat velen de term gender, dat slaat op de ideeën over meisjes en jongens, vaak verwarren met de sekse of het biologisch geslacht.
Meer lezen

#0x0y0z 0.punt 0ndergrond 0nderbelicht Een beginpunt voor visie doorheen de gelaagheden van het geheel. 0.punt Een Open Mentaliteit.

KU Leuven
2018
Eleonore
Devolder
Een oneindige collage van ideeën en perspectief zijn
een reflectie op hoe ik ervaring en herinneringen verzamel.
Anders dan een toerist of pendelaar te zijn die doelt
naar het verwachte, probeer ik te achterhalen hoe
we herinneringen, essentie en gevonden beeldmateriaal
terug zichtbaar kunnen maken in en vanuit het dagelijkse leven.
Meer lezen

Jonge vrouwelijke ondernemers in Vlaanderen. Dromen en drempels.

Erasmushogeschool Brussel
2018
Maaike
Marchand
In deze scriptie, geschreven als bachelorproef voor de opleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel in het format van Flair, bekijk ik aan de hand van drie cases hoe het gesteld is met jonge, vrouwelijke ondernemers in België. Voor welke uitdagingen komen zij te staan en hoe maken zij hun dromen waar?
Meer lezen