Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

kindvriendelijke benadering van MRI-onderzoeken

Odisee
2023
Nikita
Verbeke
Als eindproduct van deze bachelorproef werd er een kinderboek uitgewerkt. Dit product is een hulpmiddel dat ingezet kan worden als een aangepaste en kindvriendelijke informatiebron voor de voorbereiding van 6 tot 8 jarige kinderen op het MRI-proces. Het doel is om stress en angst
te verminderen door een goede voorbereiding aan te bieden. Zo wil men ook het sederen bij kinderen verminderen voor de afname van een MRI. Het boek telt in totaal 15 pagina’s, waarin het volledige proces wordt uitgelegd en afgebeeld aan de hand van tekeningen.
Voor de uitwerking van het boek werd er in de eerste plaats informatie verzameld over de doelgroep en over de procedure van een MRI-onderzoek. Om een beter beeld te krijgen over het proces van een kind in de praktijk, vonden er een aantal observatiemomenten plaats.
Meer lezen

Dé uitdaging van zorgarchitectuur: een kindvriendelijke psychiatrie

Universiteit Hasselt
2023
Elien
Vansevenant
In deze scriptie wordt er nagegaan welke ruimtelijke ontwerpparameters van belang zijn om aandacht aan te schenken gedurende een langdurige opname van kinderen tussen de 6 en 12 jaar (leeftijd lagere school) in een kinder- en jeugdpsychiatrie opdat ze de nodige ondersteuning krijgen en een gevoel van huiselijkheid ervaren. Met andere woorden hoezeer de architecturale vormgeving impact kan hebben op het verblijf van een kind in deze kwetsbare omgeving. Dit gebeurt enerzijds aan de hand van een literatuurstudie en anderzijds door het analyseren van twee concrete projecten, met name het Kinderpsychiatrisch Centrum in Genk (KPC) en De Korbeel in Kortrijk. Bijkomend wordt de inhoud ondersteund door het zelf ontwerpen van een fictieve kinderpsychiatrie voor kinderen van de lagere school in centrum Hasselt.
Meer lezen

De Behoefteballon

VIVES Hogeschool
2023
Nikki
Germonpré
  • Marion
    Bruggeman
  • Keano
    Dehullu
  • Aaliyah
    Heniaert
  • Zoë
    Matton
  • Chayenne
    Schuerens
Een methodiek voor kinderen uit het 5de en 6de leerjaar om hun behoeften te leren uiten in klascontext met oog op een sterker klasklimaat.
Meer lezen

Het belang van 'het eigen kind' binnen pleegzorg. Een narratief onderzoek bij pleegzorgers naar de rol van eigen kinderen in een pleegzorgengagement.

Universiteit Gent
2021
Céline
Cannaert
De motivaties om eigen kinderen - biologische kinderen van pleegzorgers - te betrekken in het pleegzorgproces, zijn steeds geformuleerd in functie van het welzijn van het pleegkind. Nochtans hebben eigen kinderen als een volwaardige groep ook recht op inspraak en participatie, zoals verankerd in het IVRK en door onderzoek benadrukt. Deze scriptie gaat dieper in op hoe pleegzorgers die een verschil maken in het leven van kwetsbare pleegkinderen ook het belang van hun eigen kinderen invullen.
Meer lezen

Safety and feasibility of S‐Caine patch use in children under the age of three: a pilot study

Vrije Universiteit Brussel
2021
Britt
Anciaux
Kinderen jonger dan drie jaar die pijnlijke prikken of procedures moeten ondergaan zouden baat hebben bij adequate pijnverlichting, zoals de opwarmende S-Caine pleister die lidocaïne en tetracaïne bevat.
Meer lezen

Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16 ?

VIVES Hogeschool
2020
Rajmonda
Osmanaj
  • Lucinde
    Opsomer
  • Amber Pecceu
'Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16?' Dit is de vraag waarmee drie afstuderende kleuterjuffen aan de slag gingen om kinderen op een speelse en laagdrempelige manier te leren kennis maken met de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Meer lezen

De (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden.

VIVES Hogeschool
2020
Anke
Van Sande
  • Charlotte
    Vanneuville
  • Emma
    Vandaele
  • Maury
    Hollebeke
  • Salma
    El Issati
  • Carlo
    Vandekerckhove
  • Lieven
    Castelein
  • Chayenne
    Staelens
We onderzochten de (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden. Hierbij maakten we ook de vergelijking met het expertisecentrum KIND uit Nederland. Zo konden we nagaan of dergelijke organisatie wenselijk is in Vlaanderen.

Uit onderzoek, in opdracht van Klasbak vzw, werd duidelijk dat het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen niet ideaal is om in te spelen op alle noden die kinderen van (ex-)gedetineerden ondervinden. Er bestaat namelijk geen enkele organisatie in Vlaanderen die zich volledig focust op deze kwetsbare en moeilijk te bereiken doelgroep.
Meer lezen

Wat maakt een stad kindvriendelijk? Op verkenning met kinderen

KU Leuven
2019
Céline
Ramioul
In deze masterproef wordt onderzoek gedaan naar een kindvriendelijke stad. Wat maakt nu net een stad kindvriendelijk? Daar blijkt nog geen helder antwoord op te bestaan en dikwijls wordt deze term ingevuld door volwassenen, in plaats van samen met kinderen zelf. Centraal in deze masterproef stond het onderzoek naar het perspectief van kinderen op kindvriendelijke steden. Aanvullend werden andere perspectieven onderzocht, zoals het perspectief van het Child Friendly Cities Initiative (1996) van UNICEF en de Vlaamse versie hiervan: Kindvriendelijke Steden en Gemeenten. Daarnaast werd het perspectief van de stad Leuven onderzocht, alsook dat van twee ouders. Ten slotte werden al deze perspectieven in verband gebracht met het perspectief van kinderen.
Meer lezen

Potentie van geometrische structuren. Triangulatie van stavennetwerken als discontinue schaalstructuren.

KU Leuven
2018
Emmanuelle
Vanhaesendonck
Wiskundig. Gestandaardiseerd. Betaalbaar. Maar toch uniek. De wil en hoop om deze criteria na te streven in mijn toekomstige architectuur bracht een uitdaging met zich mee! Hoe kunnen we een gebogen oppervlak binnen de geometrie benaderen met zoveel mogelijk “bijna” gelijkzijdige driehoeken? Het resultaat van mijn bevindingen vormde de basis voor de uitwerking van bouwpakketten die zowel door kinderen als in teambuilding gebruikt kunnen worden. Dit praktische luik beoogt een eenvoudig productieproces dat leidde tot een waanzinnig leuk testmodel waarbij wiskunde al doende wordt ervaren.
Meer lezen

Ga jij net (niet) over de grens?

Odisee
2018
Shana
De Roeck
Deze paper gaat over hoe we kinderen van de derde graad lager onderwijs preventief kunnen leren communiceren over seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Meer lezen

SPLONK voor anderstalige nieuwkomers

Odisee
2017
Liesbeth
De Vriendt
Steeds meer scholen krijgen te maken met anderstalige nieuwkomers in de klassen. Hoe gaat u met deze leerlingen aan de slag als de school geen aanspraak maakt op aanvullende lestijden? De SPLONK-box ontstond, een uitdagende box vol spelletjes die de anderstalige leerlingen aanzetten om op een speelse manier de Nederlandse woordenschat in te oefenen.
Meer lezen

Hoe kunnen we de positieve omgang met elkaar versterken op de speelplaats bij de leerlingen van de bovenbouw?

VIVES Hogeschool
2017
Paulien
Herm
  • Lena
    Ballegeer
  • Evelien
    Denys
Op basis van herstelgericht werken en verbindende communicatie, werkten we een kindvriendelijke methode uit. Deze methode kunnen kinderen (maar zeker ook volwassenen) hanteren om een conflict op te lossen.
Meer lezen

Getolkte gesprekken met minderjarigen in strafrechtelijke context in Italië. Een vergelijkende studie van de belangrijkste uitdagingen voor tolken en de aanbevelingen en wensen voor de toekomst.

KU Leuven
2016
Laura
Vermeylen
Wat zijn volgens tolken de belangrijkste uitdagingen tijdens getolkte verhoren van minderjarigen en hoe kan daar in de toekomst op ingespeeld worden? Het CO-Minor-IN/QUEST-project verspreidde een enquête in verschillende Europese landen. De data van die enquête bieden een antwoord op de onderzoeksvraag en zo kunnen er aanbevelingen geformuleerd worden.
Meer lezen

Uptake en effecten van kinderopvang op gezinsuitbreiding in Vlaanderen: een sociaal-economische analyse

Universiteit Antwerpen
2016
Gert
Thielemans
De lage vruchtbaarheidscijfers van vele Westerse landen heeft kwalijke gevolgen voor de vergrijzing en zet de welvaartsstaat onder druk. Deze scriptie onderzoekt de rol van kinderopvang in de keuze voor gezinsuitbreiding.
Meer lezen

Ziekenhuisarchitectuur ontwerpen op kindermaat

KU Leuven
2014
Laure
Verschoren
Ziekenhuisarchitectuur ontwerpen op kindermaatHoe kan kindvriendelijke ziekenhuisarchitectuur ontworpen worden? En wat is kindvriendelijke architectuur dan? Opgenomen worden in een ziekenhuis is voor een kind een erg aangrijpende gebeurtenis. Wie vindt het immers leuk om plots te moeten verblijven in een ongekende omgeving wanneer je je niet goed voelt? Bovendien dateren de meeste Belgische ziekenhuizen uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, een periode waarin de aandacht eerder ging naar functionaliteit dan naar beleving van patiënten.
Meer lezen

Leren leren met Robby

VIVES Hogeschool
2014
Tamara
Lewyllie
 Leren leren voor het leven?Hoe herinnert u zich ‘leren leren’ in de basisschool?Dit was de prikkelende vraag die ik stelde aan enkele medestudenten... Hun ervaringen waren helaas niet erg positief. Ze herinneren zich enkele saaie lessen rond ‘leren leren’ per jaar, waarbij ze snel een boekje moesten invullen, om dan achteraf alle info weer te vergeten. In het beste geval herinneren ze zich nog goed de beertjes van Meichenbaum.
Meer lezen

Onderzoek naar de invloed van parental mediation op het gamegedrag van kinderen jonger dan 12 jaar

Universiteit Gent
2013
Lode
Engels
Ouders zien nauw toe op het gamegedrag van hun kinderenGames hebben de laatste jaren een fikse opmars gemaakt en zijn erg populair bij kinderen. Heel wat games bevatten echter inhoud die niet geschikt is voor kinderen waardoor ouders vrezen dat deze games een negatief effect kunnen hebben op de ontwikkeling van hun kinderen. Ouders hebben om die reden strategieën ontwikkeld om vat te krijgen op het gamegedrag van hun kinderen.
Meer lezen

De psychodynamische kracht van natuur binnen het gezin: natuurbeleving als middel tot het bevorderen van intergenerationele verbondenheid en solidariteit

Odisee
2013
Jet
De Laet
Alhoewel de 3-jarige opleiding Gezinswetenschappen me enorm heeft kunnen boeien en mijn visie op mens en maatschappij enorm heeft verruimd, blijf ik toch met een grote honger achter. Het verwondert mij dat het belang van natuur voor het menselijk welzijn in geen enkel vak aan bod komt. Vanuit mijn ervaring als educatieve natuurgids voor kleuters, lagerschoolkinderen en mensen met dementie, ben ik er van overtuigd dat contact met de natuur wel degelijk belang heeft voor de harmonische ontwikkeling van kinderen, volwassenen, de natuur zelf en dus ook voor de samenleving.
Meer lezen

Masterproef “Toepassing van de rechten van het kind in het Vlaams basisonderwijs” - Casestudy van ‘kinderrechtenscholen’

Universiteit Antwerpen
2013
Hilde
De Vleeschouwer
Masterscriptie als inspiratiebron (5/07/2013)Nieuw denkkader legt focus op kinderrechten in de basisschool Enkele Vlaamse scholen dragen de rechten van het kind bijzonder hoog in het vaandel en groeien uit tot ware ‘kinderrechtenscholen’.
Meer lezen

Tips en tools voor de begeleiding van eetproblemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis.

Hogeschool Gent
2012
Idris
Dheedene
Tips en tools voor eetproblemen bij kinderen met autisme.Eten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) blijken in de praktijk vaak te kampen met eetproblemen. Te veel of te weinig eten, extreme selectiviteit, maaltijdcomponenten gescheiden willen, agressiviteit tijdens het eetmoment: het zijn allemaal gedragingen die zich kunnen voordoen. De eetproblemen worden veroorzaakt door de typische kenmerken die gepaard gaan met ASS. Als ouder of begeleider is het niet evident om met deze eetproblemen om te gaan.
Meer lezen

De nasaleermethodiek van Pahn bij kinderen. Een oefenboek voor kleuters (vier- tot vijfjarigen).

Arteveldehogeschool Gent
2012
Katrien
Brebels
De nasaleermethodiek van Pahn bij kinderen (vier- tot vijfjarigen).De behandeling van stemstoornissen is een specifieke maar uitgebreide discipline binnen de logopedie. De patiëntenpopulatie is divers en bestaat uit zowel personen met stemproblemen als professionals die hun stem willen optimaliseren. Ook jonge kinderen kunnen zich aanmelden met stemklachten zoals heesheid. 14% van de kleuterpopulatie zou hees zijn hebben waarvan 6% chronisch. De behandeling is een persoonlijk en variabel proces waarin verschillende factoren een bepalende rol spelen.
Meer lezen

Kinderrechten in actie!

VIVES Hogeschool
2008
Marjolein
Brandt
'Kinderrechten in actie!' is een actief eindwerk dat zorgt voor vernieuwende aspecten. De leerlingen leren aan de hand van een ganzenspel, een memoryspel, een kwartetspel en puzzels hun rechten kennen. We vroegen de mening van de kinderen en maakten zo de vernieuwende werkvormen. Er bestaan heel wat interessante theoretische eindwerken in verband met kinderrechten, maar dit is een buitenbeentje. Alle werkvormen staan uitgelegd in het eindwerk en je vindt er ook de bijlagen, zodat u eveneens een kwartetspel kunt maken. Kinderen weten weinig af van hun rechten.
Meer lezen

Daar zit 'pit'in. Een origineel voedingsbeleid voor de lagere school.

Thomas More Hogeschool
2008
Dagmar
Van den Bergh
 
Hoe gezond is ‘magie’?
 
Magische tijden staan voor de deur. Silke (een vrolijke deugeniet van 6 jaar) kijkt vol verwachting uit naar de feestjes van Halloween, Sinterklaas,…Silke heeft slechts één probleem. Ze heeft een voedselallergie. Het hele jaar door is het vechten tegen de bierkaai. In de winkel, op school, op verjaardagsfeestjes,… steeds weer de confrontatie met wat ze ‘niet’ mag eten. De komende maanden worden weer een extra zware dobber. Of toch niet?
 
Silke’s verhaal is geen losstaand feit meer in onze maatschappij.
Meer lezen

Zelfzorgvaardigheden komen niet uit de hemel gevallen! Kunnen sociaal werkers bijdragen tot het bevorderen van zelfmanagement bij chronisch zieke kinderen en jongeren?

Universiteit Antwerpen
2008
Françoise
Dedrie
 
Zelfzorgvaardigheden komen niet uit de hemel gevallen!
 
Kunnen sociaal werkers bijdragen tot het bevorderen van zelfmanagement bij chronisch zieke kinderen en jongeren?
 
 
Zestig procent van alle zieken vandaag zijn chronisch zieken. De Wereld Gezondheidsorganisatie schat dat dit aandeel in 2020 zal oplopen tot 80%. Deze trend heeft niet enkel financiële gevolgen maar daagt ons ook uit om na te denken over de inhoud van het zorgbeleid. Een chronische aandoening is van lange duur en doorkruist alle levensdomeinen. De patiënt en zijn omgeving zijn de belangrijkste zorgdragers.
Meer lezen

Harry Potter crosses over and a partial translation of Mugglenet.com’s What Will Happen in Harry Potter 7? Who Lives, Who Dies, Who Falls in Love and How Will the Adventure Finally End?

LUCA School of Arts
2007
Nancy
Seghers
Harry Potter crosses over and a partial translation of Mugglenet.com’s What Will Happen in Harry Potter 7?

Who Lives, Who Dies, Who Falls in Love and How Will the Adventure Finally End?
 
 
Harry Potter voor iedereen
 
Harry Potter is een fenomeen waar je niet omheen kan. Verwonderd over het enorm aantal kinderen die wereldwijd in de ban waren van J.K. Rowlings geesteskind, kon ik, een volwassene nota bene, enkele jaren geleden niet weerstaan aan de hype. Ik wou wel eens weten waar al die drukte rond een kinderboek vandaan kwam.
Meer lezen

Audiovisueel verhoor van minderjarigen. Onderzoek bij parket.

Vrije Universiteit Brussel
2005
Heidi
Luypaert

 
Door Heidi Luypaert
 

 
In verscheidene landen bestaat er reeds lang een discussie rond de betrouwbaarheid van getuigenissen van kinderen. Aanvankelijk werden kinderen als onbetrouwbare getuigen beschouwd. Sinds de jaren tachtig is er echter een herwaardering van hun getuigenwaarde gegroeid. Studies geven aan dat kinderen betrouwbare getuigen kunnen zijn, mits ze op de gepaste wijze ondervraagd worden. Minderjarigen hebben intussen hun plaats als volwaardige getuige verworven.
Meer lezen