Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Kracht of macht? Een verkennend onderzoek naar de effecten van het GPMI op leefloongerechtigden

Karel de Grote Hogeschool
2023
Rianne
Hermans
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Ik heb mij verdiept in de leefwereld van (ex)leefloongerechtigden. Daarvoor heb ik tijdens het onderzoek gefocust op de gevoelsbeleving die het GPMI (geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie) bij hen oproept op diverse vlakken. Het GPMI is een contract tussen het OCMW en de leefloongerechtigde met doelstellingen om de leefloongerechtigde te stimuleren naar de arbeidsmarkt.
Meer lezen

Partnergeweld bij volgmigranten: een kwalitatieve studie naar de rol van sociaal werk en sociaal beleid

KU Leuven
2018
Sara
Eelen
De hulpverlening en het beleid kunnen partnergeweld bij volgmigranten verhelpen, maar anderzijds ook partnergeweld versterken of hulp bemoeilijken. Om deze complexe rol te onderzoeken bevroeg ik vijftien sociaal werkers uit Vlaanderen en Brussel die met migranten en/of partnergeweld in aanraking komen.
Meer lezen

Sociaal Werk? - Een filosofische zoektocht naar de (on)mogelijkheid van hedendaagse hulpverlening

Hogeschool VIVES
2016
Jonas
Vanbrabant
In mijn scriptie ga ik uit van 'de mens' in de rol van hulpverlener of -vrager binnen de maatschappelijke context. Ik onderscheid drie mensbeelden; economisch, biologisch en relationeel. De dominantie van de twee eerstgenoemde op de laatste is daarbij een hindernis voor hedendaagse hulpverlening.
Meer lezen

Een kwalitatief onderzoek naar de invloed van de interneringsmaatregel op het sociaal netwerk van (voormalige) geïnterneerden

Universiteit Gent
2015
Laura
Thomas
“Hij heeft levenslang, maar wij hebben ook levenslang!” Joke is de moeder van Bart, een geïnterneerde man die na een langdurig verblijf in de gevangenis momenteel in de psychiatrie is opgenomen. Over de diagnose (schizofrenie), de maatregel (internering) en de mogelijke gevolgen, kreeg ze tekst noch uitleg. Ze ervoer heel wat stigmatisering en stootte meermaals op onbegrip en gebrek aan ondersteuning. Joke besloot zich daarom zelf actief in te zetten voor de toekomst van haar zoon. Jokes getuigenis illustreert de situatie van vele sociaal netwerkleden van geïnterneerden in Vlaanderen.
Meer lezen

Moderne gezelschapsspellen in het secundair onderwijs: didactisch kader en nascholing voor leerkrachten

Thomas More Hogeschool
2013
Gunther
Verbelen
Weet je wat we doen?! We spelen een spel dit lesuur!Moderne gezelschapsspellen als onderwijsmiddel in het secundair onderwijs.Gezelschapsspellen zijn in opmars, overal zien spellenclubs het levenslicht en komen mensen bij elkaar om samen gezellig een spel te spelen. Ook in het kleuter- en lager onderwijs zijn spellen een veelgebruikte werkvorm; het secundair onderwijs blijft echter achterop.
Meer lezen

Implementatie van een data- en informatiesysteem

Hogeschool VIVES
2012
Sven
Buyse
Innovatief informatiesysteem helpt werking zorgcentrum te verbeterenEen begeleidingscentrum met hopen ervaring en kennis in zijn sector, de sociale zorgsector, moet tegenwoordig ook over de nodige technische informatie beschikken om zijn centrum uit te baten en aan alle noden van de cliënten te voldoen.
Meer lezen

Hoe denkt Antwerpse scoutsleiding over armoede?

Universiteit Antwerpen
2012
Katrein
Ebinger
“Scoutsleiding heeft verkeerd beeld over armoede”Afgelopen jaar werkten zeven Vlaamse jeugdbewegingen rond het gezamenlijke thema ‘armoede’. Een grotere toegankelijkheid ten aanzien van jongeren in armoede was daarbij een belangrijk werkpunt. Uit de masterproef van Katrein Ebinger (Universiteit Antwerpen) blijkt echter dat de leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen dat probleem verkeerd inschat.Voor haar masterproef ondervroeg Ebinger de Antwerpse leiding van de jeugdbeweging Scouts en Gidsen Vlaanderen over hoe zij tegen armoede aankijken, zowel binnen als buiten de scoutswerking.
Meer lezen

Sociale activering, een bevraging naar beleving

Karel de Grote Hogeschool
2012
Joke
Nyssen
 Sociale activering, een bevraging naar belevingU kent de plek wel. Of indien u er zelf nog niet bent geweest, hebt u er vast al één en ander over gehoord. Druggebruik, overlast, grootschalige politieacties,... het zijn slechts enkele begrippen die we linken aan het “beruchte” De Coninckplein in Antwerpen.
Meer lezen

De Empowermeter. Ontwikkeling en toetsing van een empowerment-meter.

Universiteit Antwerpen
2009
Jan
Depauw
 
Kwaliteit in dienstverlening: meten is zweten. Er is een toenemende aandacht voor de kwaliteit van dienstverlening in publieke diensten. De beleidsmatige invulling ervan lijkt vooral geïnspireerd door New Public Management. Elementen van kwaliteit zijn dan: efficiëntie, effectiviteit, en zuinigheid. En die kwaliteit moet gemeten worden. De uit de bedrijfswereld geadopteerde meetmethoden vertonen binnen de sociale sector diverse tekortkomingen.
Meer lezen

De arbeidsmarktproblematiek voor vrouwen boven de 50.

LUCA School of Arts
2008
Davina
D'Hollander
De vergrijzing en de bijhorende gevolgen komen eraan. Overheden nemen maatregelen om vijftigplussers langer aan het werk te houden of meer kansen op werk te bieden. Onze Belgische vijftigplussers lopen echter achterstand op tegenover hun Europese collega’s wat betreft werkzaamheid. Vijftigplussers zijn dan ook niet zo een homogene groep dan men denkt. Deze mensen hebben enkel hun leeftijd gemeen. De mannen en vrouwen verschillen in opleiding en achtergrond. In deze masterproef zet men een genderbril op en bestudeert men de vrouwelijke vijftigplussers.
Meer lezen

Creatief musiceren

HOGENT
2003
Linde
Platteau
CREATIEF MUSICEREN
 
Inleiding
 
 Het is goed om jezelf te zijn in deze wereld, jezelf te ontplooien en je talenten te ontwikkelen. Voor jongeren met een verstandelijke beperking is dat een opgave die niet te onderschatten is.
Meer lezen

Schoolinterne begeleiding in kaart gebracht

Hogeschool VIVES
2003
Stijn
Seys
Winnaar Klasseprijs
“De laatste vijf, tien jaar is het aantal leerlingen met problemen dermate toegenomen, dat geen enkele school er nog kan naast kijken”. De uitspraak komt van Rik Logghe, pedagogisch adviseur voor het katholiek onderwijs in West-Vlaanderen.
Meer lezen