Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Shnapge? Geïllustreerde encyclopedie van de Genkse Citétaal

LUCA School of Arts
2024
Indra
Fancello
Deze scriptie is een artistiek onderzoek van de Genkse citétaal. Het bestaat uit het lexicon waarin 120 woorden en uitdrukkingen uit deze jongerentaal zijn verzameld, de geschiedenis ervan die gelinkt is aan het steenkoolmijn verleden van België, hoe jongerentaal in andere landen voorkomt en tot slot een archief waarin allerlei voorbeelden verzameld zijn van hoe men citétaal toepast op social media, in de literatuur en in muziek.
Meer lezen

Sanda Dia: A symbol of grievances

Universiteit Gent
2024
Francesca
Waegemans
Dit artikel onderzoekt de zaak van Sanda Dia, wiens dood na een brute ontgroening in 2018 tot nationale verontwaardiging leidde en kwesties als klassenonrechtvaardigheid en racisme aan het licht bracht. Door gebruik te maken van multimodale inhoud en thematische analyse, onderzoekt dit onderzoek hoe mediahypes en mediatisering individuen kunnen transformeren in symbolen of martelaren voor bredere sociale problematiek. Deze studie gaat in op het concept van martelaren en de rol van visuele en tekstuele toeschrijvingen bij het communiceren van deze martelaarsverhalen. De casestudy van Sanda Dia illustreert hoe de VRT een martelaarsframe in stand houdt en co-creëert door gebruik te maken van iconische foto's, inclusief publieke opinies en daaraan verbonden institutionele kwesties. Bovendien onderstreept het de kracht van visuele frames tijdens mediahypes. Het onderzoek draagt bij aan het begrijpen van de dynamische relatie tussen media en publieke perceptie. Door middel van een uitgebreide analyse van visuele en tekstuele inhoud geeft dit artikel inzicht in de constructie van het martelaarschap in de hedendaagse media. De implicaties van de studie bieden een genuanceerd perspectief op hoe mediaframes zoals een martelaar kunnen worden gecreëerd en ondersteund door een zorgvuldig samenspel van nieuwsmedia en de publieke opinie
Meer lezen

Problematic Content and Online Harm in the Lived Experience of Neurodivergent Social Media Users

Universiteit Antwerpen
2024
Hanne
Goor
Sociale media worden vandaag de dag door heel veel mensen gebruikt. Dit gaat gepaard met bezorgdheden over veiligheid en online harm. Eerder onderzoek heeft al uitgebreid de kenmerken en gevolgen van online harm onderzocht. Aangezien sociale media platformen negatieve effecten voornamelijk proberen tegen te gaan via content moderatie, hebben onderzoekers ook dit aspect van sociale media al uitgebreid besproken. Niettemin is de motivatie van platformen om hun content te modereren niet enkel om hun gebruikers te beschermen, maar willen ze vooral wettelijke en commerciële doeleinden volgen. Dit maakt dat de ervaring van de gebruiker niet de belangrijkste leidraad is voor platformen bij het opstellen van beleid en het opmaken van hun content moderatie systeem. In deze studie staat de ervaring van de gebruiker centraal. Aan de hand van diepte-interviews met neurodiverse sociale media gebruikers, wordt er inzicht verkregen in hoe deze groep problematische content ervaart, alsook de mogelijke negatieve effecten die deze content kan teweegbrengen. Door specifiek te focussen op neurodiversiteit als doelgroep, worden de noden van deze vaak vergeten minderheidsgroep aan het licht gebracht.
Meer lezen

Atomic Universe, Een krachtige en educatieve werkvorm

Odisee Hogeschool
2024
Yves
De Meersman
‘Atomic Universe’ is een krachtige en educatieve werkvorm in de lessen chemie. Met ‘Atomic Universe’ kan je verschillende kaartspellen spelen in de lessen chemie. Het vernieuwend kaartspel maakt jouw chemielessen rijker en leerzamer.
De speelkaarten bevatten modellen van ruimtelijke structuren en een massa gegevens van de eerste 18 elementen uit het PSE van waterstof tot en met Argon. Atomic Universe kan ingezet worden in de verschillende leerstofonderdelen van de lessen chemie in verschillende jaren van zowel de doorstroom- als dubbele finaliteit.
De kaartspellen verhogen het leerrendement van jouw leerlingen en maken jouw chemielessen boeiender en dynamischer. Daarbovenop zet Atomic Universe in op de x-factor in het onderwijs: binding en verbinding met leerlingen en leerkrachten onderling.
Deze krachtige spelvorm is ontstaan uit het onderzoek naar verschillende leerproblemen in de lessen chemie. Deze leerproblemen zijn heel divers en vaak ook leerlinggebonden. De conclusies uit het vooronderzoek brachten naar voren dat de actieve werkvorm zo divers en verschillend mogelijk dienen ingezet te worden. De impact van de kaartspellen in de testmomenten overtroffen de verwachtingen.
Atomic Universe biedt antwoord op verschillende leerproblemen in de lessen chemie. Met de kaartspellen wordt ingezet op herhaling en vastzetting van diverse basisbegrippen en -concepten.
Meer lezen

Using Digital Trace Data to Generate Representative Estimates of Disease Prevalence [COVID-19 Infections] in Belgian Municipalities

KU Leuven
2023
Dishani
Sen
Is it possible to predict the area-level prevalence of COVID-19 infections in Belgium by
analyzing self-reported symptoms on Twitter? This research project is about generating
estimates of the incidence of COVID-19 infections, at the municipality level, by using
Multilevel Regression Post-Stratification (MrP) to account for sampling biases in the social
media sample. At first, tweets are obtained from users based on keywords derived from
previous research, e.g., tweets mentioning fever, cough, loss of taste, fatigue, etc. Then, key
demographic and geographical features of interest are extracted using the M3 deep learning
pipeline, as well as simple self-reported characteristics, effectively transforming the
unstructured twitter sample into a survey-like object. Finally, based on these demographic
features and census characteristics, a mixed effects logistic regression model with
post-stratification according to the Belgian census is proposed to forecast the number of
infected individuals on a particular day. This study intends to contribute to the proof of
concept of a complete end to end pipeline to perform real time predictions of disease
prevalence at a granular level in a population using social media data.
Meer lezen

Harmony Healing Hope

Arteveldehogeschool Gent
2023
Nikola
Veljkovic
Safe and Sound Protocol (vorm van muziektherapie) meer aan het licht the brengen in Vlaanderen aan de hand van een awareness-campagne, die op een zeer conceptuele en creatieve manier is voorgesteld.
Meer lezen

Welke visies hebben Vlaamse leerkrachten op burgerschapseducatie?

Vrije Universiteit Brussel
2023
Benaissa
Nams
De verschillende visies op burgerschapseducatie van Vlaamse leerkrachten en hoe die een impact hebben op de politieke kennis, interesses en attitudes van leerlingen al naargelang de gevolgde onderwijsvorm en sociaal-economische positie.
Meer lezen

Gebruik van social media e-learning door studenten tandheelkunde

KU Leuven
2023
Vivian
van Ras
  • Sarah
    Thys
  • Zita
    Benoy
Deze studie had als doel het gebruik van online learning onder studenten tandheelkunde te onderzoeken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen studenten in de bachelorfase, masterfase en specialisatiefase aan de KU Leuven.
Meer lezen

Kwalitatief onderzoek naar een vlotte transitie van een lineaire naar een circulaire economie in de mode-industrie.

KU Leuven
2022
Margot
Vingerhoets
Om een vlotte transitie naar een circulaire economie in de mode-industrie mogelijk te maken is een geïntegreerde aanpak door overheid, ngo's, consumenten en bedrijven noodzakelijk. In de praktijk blijken kennisverspreiding en een structurele mentaliteitswijziging van consumenten en bedrijven onontbeerlijk.
Meer lezen

Fact or fake? Een kwantitatief online survey onderzoek naar het vertrouwen in online nieuwsberichten

Universiteit Gent
2022
Stephanie
D'haeseleer
The question of what constitutes truth today is in debate. In particular, young people seem to have difficulties in verifying the information they encounter online. The digitization means an increasing prevalence of fake news on digital media platforms. This becomes a problem because research has shown that young people mainly consume news that they find online. Fake news raises questions concerning the extent to what young adults trust news online. With this in mind, this master’s thesis focuses on: ’What role do fake news production and dissemination have on trust in news on digital media platforms among Flemish young adults?’

In the literature review, the context is given in which fake news could occur. Understanding this media phenomenon has become more important because denoting everything as fake news can cause potential implications such as damage to the reputation of people, obscuring public debate, or influencing political decisions.

For this master’s thesis, an online quantitative survey was conducted. The attitude of 279 respondents aged between 18-34 in Flanders was measured by a multiple regression analysis. The results show that age and social media contacts play a significant role in the trust of young adults in online news.

Furthermore, the study finds significant correlations between social media features and trust in online news as well as between trust and the extent they interact with online news.
Meer lezen

Instagram food influencers: threat or opportunity? Determining the impact of social media influencers’ food related content on Flemish 12-18 year old adolescents’ eating outcomes: An intervention

KU Leuven
2021
Katoo
Derks
  • Yara
    Qutteina
Een experimenteel (4x4, between subjects) onderzoek naar de impact van voedselgerelateerde inhouden van sociale media influencers op de eetgewoonten van Vlaamse 12-18-jarige adolescenten.
Meer lezen

Weaponized Social Media: How the Online Far-Right Reaches the Youth

Hogeschool PXL
2021
Talia
Fernandez
There has been countless research on why well-integrated European youth become interested in radical Islam. This research will explore what radicalism and extremism mean within the context of far-right radicalisation. Extreme right figures and their ideologies have gained prominence in Western society. The journey towards upholding these ideologies isn't easy to document. We speak of a 'far-right pipeline'. An individual isn’t instantly converted but rather nudged into a direction until they freefall. These new populist movements are different from the traditional radical right: They like to provoke and their spread happens entirely online. The author puts our current social media and political climate, and its effect on the young generation, in perspective. This research aims to build an understanding of how teenagers can be exposed to thinly veiled online radicalisation.
Meer lezen

ISIL terrorists and the use of social media platforms. Are offensive and proactive cyber-attacks the solution to the online presence of ISIL?

Universiteit Gent
2021
Océane
Dieu
De huidige samenwerking tussen private sociale media platformen en de overheid om terroristische propaganda neer te halen is onvoldoende. Kan de Belgische overheid door middel van offensieve cyberaanvallen de online aanwezigheid van de Islamitische Staat verminderen?
Meer lezen

Assessing the impact of influencers on brand engagement across different categories on Instagram

Universiteit Gent
2020
Mélanie
Vercaempt
  • Hanne
    Vandermarliere
Wat is het effect van influencers van influencers op merkbetrokkenheid in de categorieën fashion, beauty en food op Instagram?
Meer lezen

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Hogeschool PXL
2020
Robin
Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.
Meer lezen

A theoretical analysis of the impact of influencers on the quality of news on social media

Universiteit Antwerpen
2020
Yannick
Jansen
De thesis onderzoekt of influencers een positieve negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteit van nieuws op sociale media. Er kan besloten worden dat er vijf bepalende eigenschappen zijn waaraan zowel de influencer als het sociale netwerk in kwestie aan moet voldoen, om een positief effect te hebben.
Meer lezen

Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van Generatie Z?

Arteveldehogeschool Gent
2020
Jalean
Wansi
Generatie Z: hoe worden de consumenten van vandaag en morgen beïnvloedt door de opkomst van Instagram Influencers.
Meer lezen

Ogen zijn ook mysterieus. Bedenkingen over hoe en waarom kinderen geëvalueerd worden in hun artistieke inspanningen.

LUCA School of Arts
2020
Lucia
Saura
Vanuit de vraag hoe met de rapporten in het DKO om te gaan, maakt de scriptie een reflectie over de implicaties van feedback en evaluatie. Het Raamleerplan DKO wordt gekoppelt aan maatschappijkritiek, kunst en filosofie. De ervaringen van de auteur als beginnend leraar worden gelinkt aan haar verleden in de commerciële ICT. Vanuit deze domeinen cirkelt ze rond de zin en onzin van evalueren.
Meer lezen

WHAT KIND OF BELIEFS DO FOLLOWERS HOLD ABOUT INFLUENCERS’ SPONSORED CONTENT?

Universiteit Antwerpen
2020
Lina
Safi
In de afgelopen jaren is Influencer Marketing de nieuwste marketingstrategie geworden waarin influencers, individuen met een aanzienlijk groot bereik op sociale media platformen zoals Instagram, worden gevraagd om een bepaald product of dienst te promoten in ruil voor geld of gratis producten. Dit zal in ruil daarvoor koopintentie genereren. De huidige studie heeft betrekking op het Social Media Influencer Value (SMIV)-model van het onderzoek van Chen Lou en Shupei Yuan (2019a), om te begrijpen hoe merkgerelateerde en gesponsorde inhoud van invloed is op consumptiegerelateerde beslissingen. Dit aan de hand van determinanten van bron geloofwaardigheid: expertise, vertrouwen, aantrekkelijkheid en gelijkenis. Er werden zeven diepte-interviews gehouden om te begrijpen wat voor overtuigingen volgers aanhangen met merkgerelateerde en gesponsorde inhoud. We benaderden de gegevens door middel van een thematische analyse omdat dit de juiste methode was om thema's en patronen binnen onze gegevens te identificeren, analyseren en rapporteren (Braun & Clarke, 2006). Met behulp van het SMIV-model hebben we conclusies getrokken op basis van een uitgebreid theoretisch model en hebben we kunnen concluderen dat naast de sceptische overtuigingen die volgers hebben voor merk- en gesponsorde inhoud, er ook economische redenen zijn zoals budget, behoefte, prijs, transportkosten en belastingen die een grote rol spelen bij het nemen van consumptiegerelateerde beslissingen.

Zoekwoorden: Influencer marketing, sociale media platformen, Instagram, SMIV-model, diepte-interviews, determinanten van geloofwaardigheid, gesponsorde inhoud, merkinhoud

Aantal woorden: 8,497 woorden
Meer lezen

Online content in de Jupiler Pro League: hoe je als voetbalclub niet buitenspel te laten zetten

Hogeschool UCLL
2019
Nick
Van Honste
Een studie over social media, online sponsored content en
digital storytelling in het Belgische voetbal.
Meer lezen

Kinderarbeid in het kader van influencer marketing: product placement of illegaliteit?

KU Leuven
2019
Lauren
Daniels
Tegenwoordig worden kinderen steeds vaker ingeschakeld voor influencer marketing op Instagram. Deze trend doet zorgen baren in het licht van het verbod op kinderarbeid. Deze scriptie gaat na in welke mate influencer marketing met kinderen een vorm van verboden kinderarbeid uitmaakt, of de Belgische wetgeving in dat geval voldoende aangepast is aan deze moderne vorm van kinderarbeid en of welbepaalde voorstellen tot modernisering wenselijk zijn.
Meer lezen

Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

HOGENT
2019
Kim
Vanrenterghem
In deze scriptie wordt er onderzocht wat influencer marketing inhoudt, wat de gunstigheid hiervan kan zijn in de bedrijfscontext en wat voor invloeden het heeft de consument. Deze theoretische kennis wordt verder uitgewerkt in een praktische case over het bedrijf Vandemoortele.
Meer lezen

MEUBEL ALS MIDDEL TOT SOCIALE INTERACTIE IN DE PUBLIEKE RUIMTE

Thomas More Hogeschool
2019
Ellen
Vlogaert
Sociale interactie in een publieke ruimte draagt bij tot de leefbaarheid van de stad en zitplaatsen zijn cruciaal voor een levendige en comfortabele publieke ruimte. De collectie van drie stadsmeubels moest beide uitgangspunten combineren en zo fungeren als een eerste hulp bij nood aan sociaal contact in de stad.
Meer lezen

Optimaal management van de customer journey: het gebruik van social media touchpoints

KU Leuven
2019
Dakota
Vermaelen
Deze masterproef behandelt het gebruik van social media touchpoints in de verschillende fasen van de customer journey in de financiële dienstensector, aan de hand van een kwalitatief onderzoek.
Meer lezen

Comparative Study of NoSQL Data Storage Solutions for a social Recent Activity Feed

HOGENT
2018
Florian
Dejonckheere
Case-study van NoSQL databanken, toegepast op het Open Webslides project. De structuur van de gegevens wordt bekeken, een aantal schema's wordt opgesteld en uiteindelijk getest in verschillende databanken.
Meer lezen

Sprechende Sprachlosigkeit? Unterdrückung und Befreiung anhand von Sprache in Melinda Nadj Abonjis "Tauben fliegen auf"

Universiteit Gent
2018
Liselotte
Van der Gucht
Melinda Nadj Abonji's roman "Tauben fliegen auf" (2010) vertelt het verhaal van de jonge migrante Ildikó Kocsis, die vier jaar na haar ouders met haar zus uit de Vojvodina naar Zwitserland emigreert. De tekst focust op het verlies van identiteit en het terugvinden ervan. Mijn thesis onderzoekt de samenhang tussen identiteit en taal. De wisselwerking tussen moedertaal, vreemde taal en andere vormen van communicatie staat daarbij centraal.
Meer lezen

La communication de crise à l’ère des réseaux sociaux. Étude de cas : La communication de crise de Brussels Airport sur Twitter lors des attentats du 22 mars 2016.

KU Leuven
2018
Caitlin
Stabel
Deze masterproef zoomt in op enkele vuistregels voor succesvolle crisiscommunicatie via social media. Op basis daarvan blikken we terug op de crisiscommunicatie van Brussels Airport via Twitter na de crisis van 22 maart 2016.
Meer lezen

The Use of and Attitudes Towards "Nigga" in Millennial Flemish: A Mixed-Method Study Based on Dell Hymes's SPEAKING-Model

Universiteit Gent
2018
Fien
De Malsche
In de Verenigde Staten woedt reeds decennialang een discussie rond de omstreden term "nigga". Nu die ook opduikt in Vlaamse jongerentaal, onderzoekt deze thesis hoe Vlaamse jongeren tegenover het gebruik van deze term staan en of ze hem zelf gebruiken.
Meer lezen

Sociale media integreren in crisiscommunicatie bij publieks- en zakelijke evenementen

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Marie
Eggermont
Deze bachelorproef gaat over de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie. Afgelopen semester heb ik stagegelopen bij het evenementenbureau New Balls Please in Gent. Mede door deze eindstage en mijn opdrachtstage in dezelfde sector, koos ik ervoor om specifiek onderzoek te doen naar het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie bij evenementen.
Crisiscommunicatie is een heel actueel thema binnen de hedendaagse samenleving. Vooral de opkomst van terreur in de Europese samenleving heeft hier een groot stuk aan bijgedragen. Mensen zijn niet meer vrij van gevaar en willen in tijden van crisis zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Sociale media kunnen hier een belangrijk hulpmiddel bij zijn.
Specifiek voor de evenementensector wil ik een antwoord vinden op welke manier en via welke kanalen sociale media meerwaarde kunnen bieden binnen crisiscommunicatie.
Meer lezen

Shake it like a photovoice picture!

HOGENT
2018
Celine
Vermeire
Deze scriptie gaat over volwassenen met een langdurige en/of chronische psychiatrische beperking die verblijven in een psychiatrisch verzorgingstehuis. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het sociale netwerk in kaart te brengen met oog op het bewaken van het herstelproces, aan de hand van photovoice.
Meer lezen