Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

La novela total en la era de la telenovela. Análisis de la intermedialidad en Mantra (2001) de Rodrigo Fresán

KU Leuven
2021
Annelore
Knoors
Deze scriptie presenteert een analyse van de intermedialiteit in Mantra (2001), geschreven door Rodrigo Fresán. Vervolgens bekijken we wat dit zegt over de impact van televisie op ons wereldbeeld.
Meer lezen

Hoe beïnvloedt het lezen en bespreken van eenzelfde boek aangeboden door nieuwe media de intrinsieke leesmotivatie (en leesattitude) bij leerlingen in het derde middelbaar?

Odisee Hogeschool
2021
Kaylee
Weygaart
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Met dit onderzoek tracht ik de intrinsieke leesmotivatie (en leesattitude) te verhogen bij leerlingen in het derde middelbaar door middel van het lezen van eenzelfde boek via sociale media gecombineerd met leesgesprekken. Uit de PISA-resultaten van 2015 bleek dat de leesvaardigheid daalt, maar ook de leesmotivatie is sterk zoek bij heel wat leerlingen, zo’n 60% geeft namelijk aan enkel te lezen wanneer dit moet. (PISA, 2015) In dit onderzoek bied ik de leerlingen een boek aan op Instagram. Op vaste momenten in de week wordt er telkens een hoofdstuk in de besloten groep op Instagram geplaatst met bijhorende reflectievragen. Dit moesten ze lezen en beantwoorden tegen het einde van de week, omdat de hoofdstukken dan weer verdwenen. Gedurende de 6 weken waarin dit onderzoek liep, vonden er ook drie leesgesprekken plaats. Deze leesgesprekken zijn van groot belang bij het doorlopen van de leescirkel, wanneer een leescirkel goed wordt doorlopen en er een positieve sleutelervaring wordt gecreëerd, dan verkrijgt de leerling een positievere leesattitude. (Stokmans & Wolters, 2019) Verder staat in dit onderzoek de sociale dimensie van lezen zeer centraal, doordat de leerlingen eenzelfde boek lezen en hier ook over in interactie gaan, wordt het lezen een groepsactiviteit. Het lezen van een boek
is dan geen eenzame tijdsbesteding meer, zoals dat vaak bij klassieke huislectuuropdrachten wel zo is.
(Stokmans & Wolters, 2019)
Uit dit onderzoek kunnen we concluderen dat de leesgesprekken positief onthaald werden, vele
leerlingen gaven ook aan dat het groepsgevoel hen hierin motiveerde. Verder was het gebruik van
sociale media voor sommige leerlingen motiverend, maar voor andere werkte dit niet motiverend. Wat hierbij opviel, was dat de meeste leerlingen die voor aanvang van het onderzoek aangaven graag tot zeer graag te lezen geen positieve ervaringen overhielden aan het lezen via sociale media. Maar de leerlingen die aangaven niet graag te lezen, waren wel gemotiveerd door het lezen via sociale media. Verder gaf 70,3% van de leerlingen aan deze manier van lezen leuker te vinden dan de klassieke huislectuuropdrachten, wat toch toont dat er een kracht zit in dit onderzoek.
Meer lezen

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Arteveldehogeschool Gent
2020
Justine
De Hooghe
  • Astrid
    Bauwens
  • Thomas
    Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.
Meer lezen

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Universiteit Gent
2020
Emiel
Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.
Meer lezen

k zie dus ik drink? Een kwantitatieve studie naar het verband tussen alcoholreferenties in verschillende media en de alcoholconsumptie van emerging adults.

KU Leuven
2019
Annelien
Verschaeren
In dit onderzoek werd de associatie tussen mediagebruik en de alcoholconsumptie bij 18- tot 25-jarigen onderzocht. Meer specifiek werd er gekeken naar twee types media: Instagram en traditionele media (series en films). Eerst werd er nagegaan of er een positief verband was tussen (a) Instagramgebruik en de alcoholconsumptie en (b) traditionele mediagebruik en de alcoholconsumptie. Vervolgens werd er gekeken naar sociale normen en attitudes over alcohol aangezien zij een mogelijke verklaringen kunnen bieden voor het verband tussen mediagebruik en alcoholgebruik.
Meer lezen

Communicatie als instrument en obstakel voor vluchtelingen in Vlaanderen

Universiteit Gent
2019
Heleen
Ryckaert
  • Heleen
    Ryckaert
In dit etnografisch onderzoek peilen we naar communicatie en communicatienoden van vluchtelingen in Vlaanderen voor, tijdens en na de vlucht. We zochten een antwoord op de vragen welke communicatiemiddelen vluchtelingen gebruiken tijdens hun vluchtproces en op welke communicatieproblemen ze stoten. De data zijn gedistilleerd uit 15 semigestructureerde interviews met 3 vluchtelingen.
Meer lezen

De poëtica van Instagram. Creativiteit en beroering ondanks en dankzij constraints.

Universiteit Gent
2018
Hannah
Kruithof
In deze masterproef wordt de poëtica van Instagram onderzocht. Hoe komen esthetische effecten tot stand binnen dit sociale medium? Hoe wekken Instagramteksten beroering op bij de lezer? Deze verkennende studie vormt een beginpunt voor verder onderzoek naar esthetische expressie via nieuwe media.
Meer lezen

READING MARY THROUGH SPACE AND TIME

Hogeschool PXL
2018
Janneke Johanna
Janssen
Hoe kunnen we navigatiesystemen - gebruikt in de Bijbel, Talmoed (Joods wetboek), andere niet-lineaire boeken en nieuwe media - gebruiken en vernieuwen voor het gedrukte boek om de inhoud ervan functioneler, onderling meer verbonden en interactiever te maken?
Meer lezen

Relatie tussen duurzaam koopgedrag van moeder en (oudere) kinderen, met betrekking tot duurzame kledij

Universiteit Gent
2017
Domien
Vanhille
Ondanks het feit dat de consument vandaag de dag meer interesse vertoont in duurzame producten en de attitudes van de consument steeds positiever worden, is het gedrag van de consument niet in overeenstemming met zijn/haar attitudes. Er is sprake van een attitude-behaviour gap. Om deze actuele problematiek aan te pakken en te streven naar een duurzaam consumptiepatroon werd onderzocht of moeders, in hun rol als socialisatieagent, een invloed uitoefenen op het duurzaam koopgedrag van hun oudere kinderen (15-18 jaar).
Meer lezen

Traditionele televisiereclame versus online video commercials: een kwalitatief onderzoek naar de perceptie van generatie Y

Vrije Universiteit Brussel
2017
Zoë
De Ruyck
In deze thesis wordt onderzocht welke houding generatie Y aanneemt tegenover verschillende reclamevormen op televisie en reclamevideo's op het internet, en meer specifiek op sociale media. Aangezien televisiereclame meer en meer vermeden wordt, blijkt het voor adverteerders moeilijk deze generatie te bereiken. De vraag is dan of adverteerders beter overschakelen naar online videocommercials om de aandacht van generatie Y te kunnen trekken.
Meer lezen

De betekenis van de nieuwe media voor de transformatie van pedagogische instituten en praktijken. Het werk van Vilèm Flusser en Friedrich Kittler.

KU Leuven
2015
Anna
Van Rompaey
Medium ex machinaHoe is de menselijke cultuur ontstaan en hoe kan ze worden in stand gehouden? Door de media, zegt Kittler. Door informatie-uitwisseling dankzij media, zegt Flusser. Media zijn interfaces. Het zijn de apparaten waarmee we met de werkelijkheid interageren, die onze mogelijkheden bepalen en onze geschiedenis schrijven. Wanneer nu de aard van media verandert, heeft dit een fundamentele invloed hebben op onze cultuur en wereldvisie. Vanuit die visie herschrijven Kittler en Flusser de cultuurgeschiedenis.Friedrich’s Kittler (1943-2011): media bepalen de mensMedia zijn veelvormig.
Meer lezen

What digital natives want: inkomstenmodellen voor informatieve smartphone-applicaties, een bedrijfsaanbeveling

Universiteit Gent
2015
Lisa
Riti
TO PAY OR NOT TO PAY: de app-industrie op maat van digital natives.Vandaag leven we in een technologisch georiënteerde samenleving, waarin smartphones, tablets, applicaties en selfiesticks eigen zijn aan het straatbeeld. Deze snufjes zijn intussen even onmisbaar als een bril voor slechtzienden of een sigaret voor een verstokte roker. Maar dan nog meer, en voor eender wie. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te sporten, koken of muziek te beluisteren is de smartphone van een hulpmiddel naar een noodzakelijkheid geëvolueerd.
Meer lezen

Opening and Closing Strategies in Vlogs: How Monologues Encourage Conversation

Universiteit Antwerpen
2015
Jessica
De Boeck
YouTube dankt populariteit aan taalgebruikKijkt u wel eens naar YouTube-video’s? Waarschijnlijk wel. YouTube is dan ook erg populair, vooral bij jongere generaties. Vanwege haar populariteit wordt de website ook wel eens de nieuwe televisie genoemd. YouTube heeft haar succes deels te danken aan haar toegankelijkheid en de diversiteit aan onderwerpen die in de filmpjes aan bod komen. De manier waarop YouTube-gebruikers met elkaar communiceren, draagt ook bij aan het succes van het platform. De tijd van passief media consumeren is voorbij, alles is tegenwoordig interactief.
Meer lezen

Nieuwe media bij de oudere generaties

Universiteit Gent
2015
Miguel
Devriese
“Er is weer niks op tv vanavond.” Een zin die ik al lang niet meer gehoord had, tot mijn oma ze gisteren zei. Ik dacht meteen aan YouTube, Netflix, mijn propvolle digicorder en het dozijn Amerikaanse series dat ik nog moest inhalen. Het aanbod is toch gigantisch, hoezo ‘niks op tv’? Toen besefte ik dat tv voor mij helemaal iets anders is dan voor mijn oma.Digitalisering heeft het medium televisie namelijk gewijzigd in al haar aspecten.
Meer lezen

Narcisme, verlegenheid en het gebruik van sociale media bij jongeren

Universiteit Gent
2015
Cloë
Vetsuypens
Narcisme en verlegenheid. Facebook als verlengde van de persoonlijkheid?Is Facebook nu werkelijk een aantrekkelijke omgeving voor narcisten? En zo ja, waarom dan wel? En hoe verklaren we dan dat Facebook eveneens een handig instrument kan zijn voor eerder verlegen personen? Narcisme en verlegenheid zijn namelijk twee persoonlijkheidskarakteristieken die sterk van elkaar verschillen wat betreft de manier van interageren met anderen. Narcisten communiceren met als doel tot verheerlijking van zichzelf te komen en krijgen zo de kans het centrum van alle aandacht te zijn.
Meer lezen

Fun with brands: een experimenteel onderzoek naar het effect van enjoyment en cognitieve overload van advergames

Universiteit Gent
2015
Tine
Vyvey
De advergame, een effectief reclamemiddel?Sinds jaar en dag worden we overspoeld door reclame in diverse media. Je bent waarschijnlijk al de motiliumkikker met een opgeblazen gevoel op televisie tegengekomen of hoorde op de radio wel al eens dat u het maakt met Gamma. Recent dook het stressmannetje van de Lijn zelfs op in een online spelletje. Maar zijn we wel in staat om al deze reclameclutter te verwerken?
Meer lezen

digitaal begleid zelfstandig werk: togethere

Hogeschool PXL
2015
brecht
lathouwers
We kunnen er niet meer onderuit. Nieuwe media zoals een gsm, een computer of het internet zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van onze leerlingen.Maar hoe moeten wij als leerkrachten hier mee omgaan?Welke media mogen we toelaten tijdens onze lessen? Dit afstudeerproject toont alvast hoe je een krachtige leeromgeving kunt creëren door verschillende digitale media en apps te gebruiken.
Meer lezen

Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Universiteit Gent
2014
Thomas
Smolders
Een jonge generatie die nieuws online zoekt en minder bereid lijkt om voor diepgravende journalistiek te betalen: 'digital natives' bezorgden uitgevers wereldwijd al slapeloze nachten. Met het platform Blendle, waarbij je artikels van verschillende kranten en magazines per stuk kan kopen, proberen de jonge Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de impasse te doorbreken. Blankesteijn: "Een jaar of vier geleden stond ik in de supermarkt te kijken naar het rek met magazines.
Meer lezen

Ontwerpen van een educatief pakket rond WOI

HOGENT
2014
Robin Van hamme &
Tiana Vander Vreken
  • Tiana
    Vander Vreken
 WO I door de ogen van een kind.Vrijdag 31 juli 1914"Het is een warme zomeravond met de belofte van een zonnig weekend.Het valt zelfs ons, de kinderen, op dat er onrust is.De mensen komen op straat om in groepjes besprekingen te houden. We horen ze spreken over oorlog, soldaten, mobilisatie. Onze aandacht gaat naar iets anders: de grote vakantie die we op 1 augustus krijgen, wat ons op voorhand zielsgelukkig maakt." (Alfons Vander Heyden, 9 jaar)Om een 'complex' thema als WO I aan te brengen bij lagere schoolkinderen moet je enkele belangrijke zaken in acht nemen.
Meer lezen

De Beeldvorming van Archeologie in Vlaanderen - Casestudy: Oost-Vlaanderen

Universiteit Gent
2014
Lien
Van der Dooren
Naar aanleiding van de negatieve berichtgeving over archeologie, die de laatste jaren een grote impact had - zowel binnen en buiten de erfgoed sector - op de identiteit van onze discipline, werd in 2012-2013 een Public Archaeology project opgezet door Lien Van der Dooren, die peilde naar de beeldvorming en maatschappelijk positie van de archeologie in Vlaanderen.
Meer lezen

Leven in het ronde - Sloterdijks Sferologie ontrafeld

Universiteit Gent
2013
Wouter
Helsen
Journalistiek artikel Vlaamse Scriptieprijs 2013: Wouter Helsen – Leven in het ronde.Een revolutionaire vormenleer van bellen, globes en schuimWanneer Peter Sloterdijk enkele jaren geleden zijn sferen-trilogie presenteerde, waren de reacties van het grote publiek uiterst enthousiast, echter vanuit academische hoek bleef het muisstil. Toch is Peter Sloterdijk geen onbeduidend figuur binnen het hedendaags intellectueel landschap.
Meer lezen

Dit ben ik, mezelf

Hogeschool PXL
2013
Maarten
Renckens
Dit ben ik, mezelfMoeten wij op de computer steeds  met dezelfde lettertypes werken, die  niet van ons zijn, die niets met onszelf te maken hebben en tamelijk onpersoonlijk zijn? De technologie laat tegenwoordig vele malen meer toe...Inleiding   De hedendaagse maatschappij wordt enorm beïnvloed door nieuwe media zoals computers en gsm’s, en communicatie verloopt steeds meer met behulp van deze technologieën. Eén van de gevolgen hiervan is dat het handschrift meer en meer naar de achtergrond verdrongen wordt.
Meer lezen

Het gebruik van YouTube als politiek communicatiemiddel in Vlaanderen.

KU Leuven
2013
Sven
Rosius
Vlaamse politicus omarmt YouTube (nog) nietIn de VS lijken YouTube video’s ondertussen definitief hun plaats in politieke campagnes veroverd te hebben. In tijden waarin sociale media voor veel mensen geen geheimen meer kennen, staan de Vlaamse politici echter nog niet met beide voeten in het Web 2.0. Dat is de conclusie van de masterproef die Sven Rosius schreef aan de hand van een analyse van de campagnes voor de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Slechts één op zes kandidaten maakte gebruik van YouTube in die verkiezingen, en meestal bleef het bij één filmpje.
Meer lezen

Theater als oppositiemedium: Onderzoek naar theater tijdens de val van het communisme in Tsjechië en Polen.

Universiteit Gent
2013
Anke
Sabbe
Theater en nieuwe media in een eeuwige strijd met totalitaire regimes.Sinds enkele maanden staat de Arabische wereld opnieuw in vuur en vlam ondanks de goede vooruitzichten tijdens de Arabische Lente van de vorige jaren. Verschillende landen proberen via revoluties hun totalitaire regimes van zich af te schudden, wat niet altijd zo gemakkelijk blijkt te gaan als men aanvankelijk hoopt. Om de revoluties te organiseren wordt gezocht naar een bepaalde spreekbuis, deze is in de huidige tijd zeer vaak de sociale media. De revolutie in Egypte wordt wel eens de Facebook-revolutie genoemd.
Meer lezen

Met nieuwe media het ontwikkelproces in

Andere
2013
joris
burggraaff
Met nieuwe media het ontwikkelproces inDe huizenmarkt is in nood. Aannemers en projectontwikkelaars vallen achter elkaarom omdat er simpelweg te weinig huizen worden verkocht. Kijk dus niet naargisteren of vandaag, maar kijk naar wat je morgen kunt doen, en begin daarvandaag al mee. Communicatie met de eindgebruiker -bijvoorbeeld online- kanhelpen bij de ontwikkeling van woningen.Met een goede projectwebsite voor de woningbouw kunnen ontwerpplannen op dewensen van potentiële kopers worden afgestemd én kan de verkoopbaarheid van dewoningen aanzienlijk worden vergroot.
Meer lezen

From conversation to conversion - An explorative study on the adoption of social media and the application of sentiment analysis

HOGENT
2013
Lana
Eeckhout
SOCIALE MEDIA: HEBBEN MARKETEERS HET ROER STEVIG IN HANDEN?Per dag worden er maar liefst 175 miljoen tweets de wereld ingestuurd en zo’n vijf miljoen Belgen hebben de weg naar Facebook gevonden. Sociale media zijn aan een opmars begonnen die niet te stuiten valt. Het web omvat mede hierdoor een onnoemelijk grote bron van informatie die zich uitstekend leent voor, bijvoorbeeld, commerciële doeleinden.
Meer lezen

Legacies marching on: Vincent Dunoyers mediale bemiddeling van dansrepertoire

Universiteit Gent
2012
Karen
Schilders
Alors on danse – de vluchtigheid van dans Het muzieknummer “Alors on danse” van Stromae uit 2009 zal je nog erg bekend in de oren klinken en zal je waarschijnlijk nog kunnen meezingen. Maar kan je je de laatste danssolo uit het televisieprogramma So You Think You Can Dance 2011 nog voor de geest halen, laat staan mee- of nadoen? Dit is niet enkel voor jou maar ook voor professioneel geschoolde dansers allesbehalve vanzelfsprekend. Theaterwetenschapster Karen Schilders (Ugent) vroeg zich af wat dit betekent voor de toekomst van moderne dans.
Meer lezen

Computergebruik en ouderlijke mediëring: onderzoek naar het effect op schooltaken

Universiteit Antwerpen
2012
Patrick
Soreyn
JONGEREN STUDEREN MEER ALS OUDERS COMPUTERGEBRUIK BETER BEGELEIDENLeerlingen uit het secundair onderwijs nemen hun schoolwerk ernstiger als hun ouders hun computer- en internetgebruik beter begeleiden. Dat blijkt uit de masterproef van Patrick Soreyn (Universiteit Antwerpen), die zelf docent is in een lerarenopleiding. Verder kwam hij tot de conclusie dat meisjes meer begeleiding krijgen dan jongens.De computer en het internet beheersen het leven van heel wat jongeren. Ze gebruiken de nieuwe media niet alleen voor huiswerk, maar vooral ook voor sociale doeleinden en als ontspanning.
Meer lezen

De introductie, verspreiding en vestiging van jazz in België. Een socio-historische studie over jazz in het interbellum.

Universiteit Gent
2010
Marieke
Anaf
 In de ban van een ‘virus noir’. De introductie van jazz in BelgiëJazz is anno 2010 een gewaardeerd muziekgenre met eigen radioprogramma's, festivals en clubs. Terwijl de muziek wereldwijd verspreid is en er verschillende subgenres bestaan, is het doorgaans geweten dat jazz ontstaan is in de Verenigde Staten in het begin van de 20ste eeuw. Maar hoe is deze muziek ooit in België terecht gekomen? Langs welke kanalen werd de muziek verspreid in een tijd zonder iTunes of YouTube? Hoe evolueerde jazz van een rage naar een vaste waarde in onze samenleving?
Meer lezen

Welke merknamen blijven hangen?

KU Leuven
2011
Marlies
Vandyck
 Zoveel merknamen… Maar welke onthouden wij nu? Heeft u enig idee met hoeveel commerciële boodschappen we dagelijks geconfronteerd worden op tv, op het internet, in magazines, in het straatbeeld enzovoort? Meer dan tien jaar geleden werd er geschat dat mensen blootgesteld worden aan duizenden marketingboodschappen per dag. Dit zal met de ontwikkeling van de nieuwe media waarschijnlijk eerder vermeerderd in plaats van verminderd zijn.
Meer lezen