Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen binnen voetbalclubs

Vrije Universiteit Brussel
2023
Matthias
Crauwels
Gezien de invloed op de samenleving, zijn de mogelijkheden om als voetbalclub maatschappelijke verantwoordelijkheden op te nemen enorm. De missie, de visie, het draagvlak en de wijze waarop MVO geïmplementeerd wordt zijn de voorwaarden voor een succesvolle maatschappelijke werking. Indien dit het geval is, bestaat er een duidelijke correlatie tussen maatschappelijk verantwoorde beleidspraktijken en het succes van Belgische professionele voetbalclubs. Op dat ogenblik draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen onrechtstreeks bij aan de financiële prestaties, vermenigvuldigt het aanzienlijk de sociale prestaties en heeft het een zeer kleinschalige invloed op de sportieve prestaties.
Meer lezen

ADHD bespreekbaar maken op de werkvloer.

AP Hogeschool Antwerpen
2023
Sigrid
Vandemaele
Mensen met ADHD lopen vaak vast op hun werk, door de uitdagingen van hun ADHD-brein en door een gebrek aan kennis over ADHD bij het grote publiek. Met een brochure over ADHD en werk wil deze bachelorproef werkgevers en werknemers op weg helpen om van ADHD een troef te maken in hun organisatie.
Meer lezen

Impact of "Made in Belgium" Label on Customers' Willingness To Pay for Fast-Moving Consumer Goods

Vrije Universiteit Brussel
2023
Gino
Aytas
Onderzoek naar de betalingsbereidheid van Belgische consumenten voor producten met een "Made in Belgium" label. Verder is het effect van zulk label ook geëvalueerd voor de graad van etnocentrisme, imago van het land van herkomst en imago van het merk. Finaal tracht het onderzoek ook te achterhalen of er een verschil is in de bevindingen tussen respondenten die aan een 2D (afbeelding) of 3D (interactief model) product werden blootgesteld.
Meer lezen

Emissievrije stedelijk logistiek: Op weg naar een duurzaam verhaal

VIVES Hogeschool
2023
Hannah
Dequeker
  • Charlotte
    Balis
  • Gwendoline
    Devolder
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Stad Kortrijk stelt de vraag “Kan het werken met een consolidatiehub aan de rand van het stadscentrum van Kortrijk zorgen voor een reductie van broeikasgasemissies?”. Het antwoord luidt volmondig "Ja" en toch faalt keer op keer elk stadsrandhubproject dat in Vlaamse steden wordt uitgerold. In deze scriptie werd onderzocht waarom het zo'n moeilijke opgave blijkt en hoe Vlaamse steden toch al kunnen toewerken naar emissievrije stedelijke logistiek.
Meer lezen

Waarom kan investeren in vastgoed een expediënt worden voor vennootschappen?

Hogeschool Gent
2023
Pauline
Van Cauwenberghe
De voor- en nadelen van investeren in vastgoed door vennootschappen met een inkijk hoe je het best aanpakt.
Meer lezen

Officiële feedback in politiekorpsen: Do or Don't?

Universiteit Gent
2023
Lore
Walbrou
  • Amber
    Schuurmans
Deze masterproef onderzoekt of bepaalde soorten feedback leiden tot een hogere motivatie met met de feedback aan de slag te gaan. Zo worden de specificiteit en de bron van de feedback onder de loep genomen in een politionele context.
Meer lezen

Met welke elementen dient een belegger rekening te houden tijdens het daytraden?

Karel de Grote-Hogeschool
2023
Britt
Van den Broeck
  • Kim
    Van den Broeck
In deze scriptie wordt uitgelegd wat het begrip 'Day Trading' inhoudt. Daarnaast worden er verschillende elementen besproken waarmee een handelaar rekening dient te houden tijdens het daytraden, zoals de marktbepaling, het risicobeheer, de handelssnelheid en de handelsstrategie.
Meer lezen

Chemie 2.0 : een meer specifieke blik op duurzaamheid

Universiteit Gent
2023
Nathalie
Vanneste
Deze scriptie toont een onderzoek hoe je één specifiek duurzaamheidsthema concreet kan maken voor één doelgroep tijdens de les. Een 6-stappen duurzaamheidsplan is daar de cruciale factor om de studenten een objectief en multiperspectivistisch kader te geven om tot oplossingen te komen. Hiermee scherpen we hun duurzaamheidsdenken aan.
Meer lezen

De rol van de kredietmakelaar voor hypothecaire kredieten in de veranderende maatschappij

Universiteit Gent
2023
Emma
Weyne
De rol van de kredietmakelaar voor hypothecaire kredieten in de veranderende maatschappij:
- De rol van de kredietmakelaar bij het verminderen van het aantal fysieke bankkantoren, de digitalisering van de hypothecaire markt
- De neutraliteit van de kredietmakelaar bij het verstrekken van een hypothecair krediet
- De rol van de kredietmakelaar bij de vergroening van de woning
Meer lezen

HOE CONSTRUCTIEVE FEEDBACK GELINKT IS MET AFFECTIEVE BETROKKENHEID VAN LEERKRACHTEN IN HET VLAAMS ONDERWIJS: DE ROL VAN EMPOWERMENT.

Universiteit Gent
2022
Paavo
Vernimmen
Genomineerde longlist Klasseprijs
Wat is de relatie tussen constructieve feedback en affectieve betrokkenheid in het Vlaams onderwijs en wat is de invloed van empowerment hierop? Hoe draagt constructieve feedback bij aan het behoud van leerkrachten?
Meer lezen

Digitale deconnectie bij jonge werknemers: noodzaak of bijzaak?

KU Leuven
2022
Liza
Tokareva
Kwalitatief onderzoek over digitale deconnectie bij jonge werknemers. Dit onderzoek gaat de strategieën na die gebruikt worden om te ontkoppelen (fysiek en mentaal) van ICT tijdens en na de werkuren en de redenen hiervoor.
Meer lezen

Burgerparticipatie in Vlaamse gemeenten: het perspectief van het lokaal bestuur onderzocht

Universiteit Gent
2022
Lore
Walbrou
Deze masterproef gaat over burgerparticipatie bij Vlaamse gemeenten. Hierbij wordt onderzocht waarom en hoe gemeenten hun burgers betrekken bij het beleid.
Meer lezen

Kwalitatief onderzoek naar een vlotte transitie van een lineaire naar een circulaire economie in de mode-industrie.

KU Leuven
2022
Margot
Vingerhoets
Om een vlotte transitie naar een circulaire economie in de mode-industrie mogelijk te maken is een geïntegreerde aanpak door overheid, ngo's, consumenten en bedrijven noodzakelijk. In de praktijk blijken kennisverspreiding en een structurele mentaliteitswijziging van consumenten en bedrijven onontbeerlijk.
Meer lezen

Prestatiedruk op de werkvloer bij 18- tot 30-jarigen in HR-functies

Arteveldehogeschool Gent
2022
Ianne
Verbeke
  • Julie
    Allemeersch
  • Rebecca
    Demunter
  • Charlotte
    Verckens
Prestatiedruk, het is iets waar bijna iedereen last van heeft. Hier lees je meer over de oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen.
Meer lezen

Digitale Deconnectie: Zwart, wit én alles wat er tussen zit

KU Leuven
2022
Lore
Geldof
Kwalitatief onderzoek naar digitale deconnectie bij werknemers. Specifiek is onderzocht wat de 'hoe', 'wanneer' en 'waarom' van digitale deconnectie zijn binnen het werkveld. Er is een model opgesteld om de veelheid aan informatie uit de gesprekken visueel weer te geven, genaamd 'Het Metroplan van de Deconnectie'.
Meer lezen

Commons For Cocoa: A case study of Tony’s Open Chain’s contribution to making the chocolate industry more sustainable

KU Leuven
2022
Hannelore
Standaert
De chocolade-industrie draait op volle toeren, maar de cacaoboer blijft arm. Verschillende initiatieven om de keten te verduurzamen waren tevergeefs. Tony’s Open Chain, het commons-initiatief Tony’s Chocolonely, lijkt daar evenwel verandering in te brengen.
Meer lezen

Het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van bedrijven. Case: OH Leuven

Hogeschool Gent
2021
Moutasim
Benkaddour
Sportsponsoring is de laatste decennia enorm gegroeid. Bedrijven willen naast de klassieke
communicatiekanalen, ook met sport hun marketingdoelstellingen behalen. In dit onderzoek wordt
er gekeken naar het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van
bedrijven.
Deze bachelorproef gaat over hoe bedrijven en voetbalploegen elkaar gemakkelijker kunnen vinden
en waar ze precies op moeten letten om een win-win situatie te verkrijgen. Er werd nagegaan welke
motieven schuilgaan achter de keuze voor het sponsoren van Belgische voetbalclubs. Daarnaast heb
ik gezocht naar de redenen waarom een bedrijf zou investeren in de Belgische markt die minder
bereik en aandacht krijgt van media en fans vergeleken met de absolute top (bv. Premier League).
Daarnaast heb ik onderzoek gevoerd naar de activatiemogelijkheden die gekoppeld zijn aan de
sponsoring. Waarom een bedrijf voor een bepaalde voetbalclub kiest en wat de doorslaggevende
factoren zijn in die keuze.
Het was zeer interessant om met grote bedrijven en voetbalploegen te praten die in de hoogste
klasse van de Belgische competitie aanwezig zijn. Ik ben te weten gekomen dat niet alleen budget
en bereik belangrijk is, maar veel meer dan dat. Grote bedrijven kijken heel erg naar de positionering
en waarden van een club. Als deze in lijn zijn met hun eigen waarden is een deel van de beslissing
voor voetbalsponsoring en de club reeds genomen. Daarna volgen de gesprekken waar er aandacht
wordt gegeven aan wat de club op vlak van creatieve visibiliteit en networking kan doen.
Tot slot moet rekening gehouden worden met de positionering van zowel de voetbalclub als de
potentiële partner. Voor het ene bedrijf zijn sportieve prestaties belangrijker dan voor de ander.
Daarom is het cruciaal om te anticiperen op de sportieve prestaties van het moment. Als het goed
gaat met de club kunnen deze resultaten aangekaart worden. Bij mindere tijden is het de bedoeling
dat de club de nadruk legt op het feit dat Leuven meer is dan alleen voetbal. Er wordt hard ingezet
op networking en de infrastructuur in het stadion. Hoe groter de het bedrijf, hoe creatiever ze
verwachten dat de clubs omgaan met de investeringen.
Meer lezen

The relationship between daily job crafting and daily intrinsic motivation among app-workers

KU Leuven
2021
Otto
Rommens
De verregaande integratie van technologie in platformorganisaties maakt de top-down verrijking van het werkontwerp uitdagend en beperkt bijgevolg de mogelijkheden om werknemers intrinsiek te motiveren. Daarom onderzocht deze masterproef de relatie tussen dagelijkse job crafting (d.w.z. dagelijkse taak, dagelijkse relationele, dagelijkse cognitieve, en dagelijkse tijd-ruimtelijke job crafting) en dagelijkse intrinsieke motivatie door dagelijkse jobverrijking, aan de hand van een algemene vragenlijst en een vierdaagse dagboekstudie (N = 196 dagen genest binnen 51 individuen). Daarnaast onderzochten we of de persoonlijke behoefte aan groei en ontwikkeling van platformwerkers het effect van dagelijkse jobverrijking op dagelijkse intrinsieke motivatie modereerde.
Meer lezen

Hoe start een succesvolle trainerscarrière voor gewezen topvoetballers?

Universiteit Gent
2021
Marco
Verheuge
Onze huidige gouden-generatie Rode Duivels staan te trappelen om te beginnen als hoofdcoach. In deze thesis wordt onderzocht welke stappen nodig zijn om later succesvol te worden als hoofdcoach. Er wordt onderzocht of bepaalde ervaringen het succes voor gewezen profvoetballers als hoofdcoach positief kunnen beïnvloeden.
Meer lezen

Samenwerken met een robot, zie ik dat wel zitten? - Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van service robots op werknemers in de retailsector.

Vrije Universiteit Brussel
2021
Maxime
Van Erps
Deze thesis beschrijft een kwantitatief onderzoek aan de hand van een online survey. Respondenten werden bevraagd naar verschillende aspecten van hun job en wat zij verwachten dat een service robot hieraan zou veranderen. Zo krijgen we een zicht op de impact van de implementatie van service robots op front-line werknemers in de retailsector.
Meer lezen

De belasting op tweede verblijven, een doorn in het oog van tweedeverblijvers en gemeentebesturen

Universiteit Gent
2021
Morgane
De Pourcq
Mijn scriptie geeft een duidelijk overzicht in de totstandkoming en evolutie van het belastingreglement op tweede verblijven met inachtneming van de rechtspraak en rechtsleer. Een aanzienlijk deel van de juridische aspecten betreft de belasting op tweede verblijven van de Vlaamse kustgemeenten.
Meer lezen

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

KU Leuven
2021
Stefanie
Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
Meer lezen

The relationship between daily perceived unfairness and daily work embitterment among app workers both directly and indirectly explained via daily psychological contract breach

KU Leuven
2021
Sara
Derudder
Deze masterscriptie onderzoekt de relatie tussen dagelijkse ervaren oneerlijkheid en dagelijkse verbittering op het werk. Om deze relatie vast te stellen, is dagelijkse psychologische contractbreuk opgenomen als mediator en morele identiteit als moderator.
Meer lezen

Hoe kan VOKA Vlaams-Brabant hybride werkvormen en nieuwe mobiliteitsmodi faciliteren om de tevredenheid van zijn werknemers te verhogen?

Erasmushogeschool Brussel
2021
Hannelore
Van Biesbroeck
In deze scriptie werd onderzocht of hybride werken en nieuwe mobiliteitsmodi, vanuit het charter baanbrekende werkgever, VOKA Vlaams-Brabant zou helpen om de werknemerstevredenheid te vergroten.
Meer lezen

The Short- and Long-Term Effects of the Covid-19 Pandemic: How Consumers Changed their Purchasing Choices for Healthy and Environmentally Friendly Products

KU Leuven
2021
Emilie
Christiaensen
This paper quantitively investigates how consumers changed their purchasing choices since the start of the COVID-19 pandemic, and how consumers plan to change their long-term purchasing choices post-pandemic. The purchasing choices investigated are firstly health-friendly food products (e.g., low sugar food), secondly environment-friendly products (e.g., sustainable products) and lastly products which are both health- and environment-friendly (e.g., locally produced food).
Meer lezen

Transitie naar een gezonder en duurzamer dieet: impact van empathie naar dieren toe op de bereidheid

Universiteit Gent
2021
Sarah
Dauw
Er is een duidelijke opmars bezig naar een gezonder en duurzamer dieet. Daarnaast raken we er ook meer van overtuigd dat er in de toekomst vaker plantaardig gegeten gaat worden. Deze transitie moet echter verder gestimuleerd worden, want er zijn meerdere voordelen verbonden aan een lagere vleesconsumptie. In deze masterproef wordt onderzocht of empathie naar dieren toe een positieve impact heeft op deze verandering, en dus een stimulans kan vormen.
Meer lezen

Zou een BeNeLiga opportuun zijn voor het imago en het product Belgisch voetbal?’

Universiteit Gent
2021
Andres
Vandecaveye
  • Thibault
    Plovie
Deze studie onderzocht de socio-economische determinanten van het opzetten van een
BeNeLiga. We koppelen in het eerste deel van de thesis terug naar de literatuur om op zoek
te gaan naar de determinanten die een invloed hebben op de populariteit van het
hedendaagse voetbal. De thesis onderzoekt welk concept draagvlak heeft bij het publiek.
Meer lezen

Crowdfunding: een alternatieve financieringsmethode voor de Belgische bouwpromotor

Odisee
2021
Maxim
De Ganck
Crowdfunding wint anno 2021 niet alleen aan belang bij innovatieve start-ups en scale-ups, maar ook in de vastgoedsector. Gelet op de jonge bestaansgeschiedenis, de in het verleden heersende rechtsonzekerheid en het toekomstpotentieel van crowdfunding wordt de lezer een actuele blik geboden in de verscheidene financieel, juridische en fiscaalrechtelijke aspecten van crowdfunding. Daarnaast wordt tevens de nadruk gelegd op crowdfunding in het vastgoedontwikkelingsproces.
Meer lezen

Hoe kunnen speelgoedbedrijven rekening houden met de effecten van gendermarketing op kleuters

Hogeschool PXL
2021
Lis
Van Herck
In deze scriptie wordt het probleem met genderstereotypen uitgelegd, specifiek met betrekking tot kleuters en speelgoed. Deze worden vaak versterkt door marketing. Er worden ook tips en adviezen gegeven voor speelgoedwinkels, gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve research.
Meer lezen

Onafhankelijkheid in een gedigitaliseerd medialandschap: evaluatie van economische duurzaamheid en consolidatie in de Vlaamse onafhankelijke televisieproductiesector

Vrije Universiteit Brussel
2021
Pieter
Van der Elst
de Vlaamse onafhankelijke televisieproductie is een levendige en dynamische sector die, ondanks de hoge output aan populaire lokale producties, gebukt gaat onder een zekere financiële precariteit. Het inherent risicovolle businessmodel en de restricties die de Vlaamse afzetmarkt kenmerken, liggen aan de basis van deze problematiek en dwingen de sector tot allerhande strategieën om ermee om te gaan. Eén van de voornaamste strategieën, die de laatste jaren op internationale schaal ook in opmars lijkt te zijn, is het aangaan van consolidaties of het meestappen in een concentratiebeweging. Door de veronderstelde invloed van bedrijfseigenaarschap op de inhoud van content, is concentratie echter niet onbesproken als economische strategie.
Meer lezen